بوم
پايه دوازدهم
كلاس هاي چندپايه
معرفي كتاب
همايش ها
مقاله ها
 
 
 
برنامه ويژه مدرسه




براي دانلود مصوبه اينجا كليك نماييد.


نمونه موضوعات، مهارت‌ها و فعاليت‌هاي ميداني مناسب براي «برنامه ويژه مدرسه»*  

 

فعاليت‌هاي ميداني

موضوعات/مهارت‌ها

ساحت‌ها

بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، کانون‌های تربیتی محله، اماکن مذهبی (مسجد، مصلی، زیارتگاه، دارالقرآن، یادمان دفاع مقدس)، نهادها و مؤسسات مذهبي و

شرکت در فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های ديني، ارائه خدمات به زائران اماكن مذهبي

فلسفه احكام؛ احكام/اخلاق خريد و فروش، تحصيل، رفتار با همسايگان، دوستان و خويشان، احترام به پدر و مادر؛ ترجمه و فهم قرآن، آيات موضوعي قرآن كريم، تاريخ اسلام، جريان‌هاي فكري موافق و مقابل اديان الهي، پاسخ به شبهات ديني، آداب و مناسك ديني    

 

اعتقادي، عبادي و اخلاقي

طراحي و اجراي فعاليت‌هاي فردي و گروهي، مراجعه به سازمان‌ها و نهادهاي مربوط، شركت در فعاليت‌هاي عام‌المنفعه، تهيه و توزيع بروشور و نشريات مناسب، مصاحبه با اعضاي خانواده، كسبه و اهالي محل و ارائه گزارش آن، بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، اماکن باستانی، نهادها و مؤسسات اجتماعی

گوش دادن مؤثر، فن بيان، آداب معاشرت، زبان بدن، فنون مذاكره و مباحثه، سعه صدر و پذيرش نظرات مخالف

تحليل رويدادهاي تاريخي/ اجتماعي/ سياسي   

استفاده از خدمات سازمان‌ها و دستگاه‌هاي حمل و نقل شهري، امداد و نجات، پولي-بانكي، بهداشتي-درماني، آموزشي، ايمني، تفريحي، قضايي، بيمه و تأمين اجتماعي، پرداخت ماليات، سفر و گردشگري 

لباس، معماري، آداب معاشرت، حمل و نقل، ارتباطات، داد و ستد، سبك زندگي، آداب و رسوم و ... در گذر زمان

 

 

اجتماعي و سياسي

مشاهده و گردش در طبیعت، شرکت در فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های حفاظت از محيط زيست، ارائه خدمات بهداشت و سلامت به كلاس‌هاي ديگر در مدرسه، اجراي سمينارها يا كارگاه‌هاي آموزشي براي دانش‌آموزان دوره‌هاي تحصيلي پايين‌تر   

آشنایی با رشته های ورزشی، آموزش شنا، دو و ميداني، كوهنوردي، طبيعت‌گردي، ورزش‌هاي رزمي و دفاع شخصي، دوچرخه‌سواري، بازي‌هاي بومي-محلي، بازي‌هاي متناسب با جنسيت، مراحل رشد و دوره سني، بازي‌هاي انفرادي و گروهي، فوتبال، واليبال، آمادگي جسماني، تغذيه، بهداشت، سلامت و ايمني در حرفه‌ها و  فعاليت‌هاي مختلف ذهني و بدني

بررسي يك مسئله محيط زيستي (تغييرات جانوران و پوشش گياهي، تأمين آب شرب، نحوه جمع‌آوري و دفن زباله‌ها و فاضلاب در يك منطقه در گذر زمان)، پاك‌سازي مناطق جنگلي، حريم رودخانه‌ها و سواحل، درخت‌كاري و توسعه فضاي سبز، سلامت و بهداشت در مدرسه و محله

 

زيستي و بدني

خلق آثار هنري و به نمايش گذاشتن و فروش آنها، ارائه گزارش بررسي‌هاي خود پيرامون آداب و رسوم محلي،  اجراي نمادين آداب و رسوم محلي، مشاهده طبیعت، بازدید از موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز فرهنگي هنری، آثار باستاني، شركت در فعاليت‌هاي گروهي براي حفظ ميراث فرهنگي

نقد هنري، نمايش، سرود، كاردستي، سفالگري، عكاسي، حجم‌سازي، صنايع دستي، نقاشي، خوشنويسي، مرمت آثار باستاني، فيلم‌سازي، طراحي و دوخت لباس، گلدوزي   

ميراث فرهنگي (بناها، البسه، داستان‌ها، اشعار و ضرب‌المثل‌هاي محلي، نحوه گرم كردن و خنك كردن منازل در گذر زمان)، آداب و رسوم هر منطقه براي شروع سال/فصل جديد، تولد كودك، بلوغ نوجوان، اتمام بافت فرش، بدرقه و استقبال از مسافران، ديد و بازديد و مهماني، كاشت و داشت محصولات كشاورزي و باغي

 

زيباشناختي و هنري

فروش محصولات و ارائه خدمات به اهالي محل، مصاحبه با كسبه و صاحبان مشاغل محلي، شركت در برداشت محصولات باغي و كشاورزي منطقه

آشنايي با حرفه‌هاي مختلف، آموزش كشاورزي و باغباني، تعمير وسايل مختلف، خیاطی، کسب درآمد از طریق هنر، تجارت و بازرگاني، پس‌انداز، خريد و فروش، سرمايه‌گذاري، توليد محصول، كارآفريني،

اقتصادي و حرفه‌اي

بازدید از نمایشگاه‌ها و مراکز علمی، شرکت در فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های علمی، ارائه نتايج فعاليت‌هاي خود به شيوه‌هاي مختلف مكتوب، ديداري و شنيداري و الكترونيكي

مهارت‌هاي ICDL، نقد رسانه، تحليل محتوا، تفكر انتقادي، طراحي و توليد محتواي الكترونيكي، توليد كتاب صوتي، برنامه‌نويسي، بازي‌هاي رايانه‌اي

آزمايشگاه علوم، كارگاه رياضي، نجوم، رباتيك

 

علمي و فناورانه

بازدید از نمایشگاه‌ها و مراکز علمی، صنعتی، تولیدی، شرکت در فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های علمی و ادبي، ديدار با عالمان، مخترعان، صنعتگران و دانشمندان، طراحي و اجراي برنامه سير مطالعاتي، ارائه نتايج فعاليت‌هاي پژوهشي علمي خود به صورتي خلاق و جذاب   

پرسشگري، مطالعه و يادگيري (مشاهده، تشخيص مسئله، گردآوري و سازماندهي اطلاعات، حدس و آزمايش، نتيجه‌گيري، تحليل، ارزيابي، بررسي و يافته‌ها)، خلاقيت و نوآوري، خواندن (خواندن انواع متون، درك پيام متن خواندني، تندخواني، نقد متن خواندني و ...)، نوشتن (نوشتن انواع متون ادبي، علمي، داستاني، زندگينامه، فولكلوريك) نقد ادبي، تقويت حافظه ديداري و شنيداري، دقت، تمركز، يادداشت‌برداري، خلاصه‌نويسي،‌ سمينار (فردي و گروهي؛ با استفاده از قالب‌هاي مختلف چون نمايش، فيلم، نرم‌افزارهاي مناسب، ...)، بازي‌هاي فكري    

مهارت‌هاي زندگي (خودشناسي، خودراهبري، انتخاب و تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي، مديريت هيجانات، تاب‌آوري، خودكارآمدي) بهداشت و تغذيه، ايمني و سلامت، آشپزي، چيدمان منزل

فراساحت مهارت‌ها‌ي عمومي توسعه فردي

 



*  اين موارد صرفاً مثال‌ها و نمونه‌هايي از برنامه ويژه مدرسه هستند تا مدارس با ايده گرفتن از آنها، نمونه‌هايي متناسب با تفاوت‌هاي جنسيتي، اقليمي، قوميتي و فرهنگي خود را طراحي و اجرا نمايند.

 

دفعات بازديد: 2293
تعداد بازديدكنندگان: 1986