بوم
پايه دوازدهم
كلاس هاي چندپايه
معرفي كتاب
همايش ها
مقاله ها
 
 
 
لزوم ايجاد تحول در آموزش فيزيك
نويسنده: حميد دادور - مدرس فيزيك دانشگاه جامع علمي كاربردي‌

علم فيزيك، علم طبيعت است و با درك و مطالعه دقيق آن مي‌توان در صنعت و فناوري گام‌هاي بلندي را برداشت.

با توجه به اينكه سرزمين ايران مهد علم و دانش بوده و از ساليان پيش نوابغ و دانشمندان زيادي را در علوم پايه داشته است، يكي از مهمترين مسائلي كه با آن مواجه هستيم در رابطه با نحوه آموزش دانش‌آموزان است.

تدريس و آموزش دروس پايه از جمله درس فيزيك از حساسيت بالايي برخوردار است و مي‌تواند زمينه علاقمندي و يا دلزدگي دانش‌آموزان نسبت به درس را فراهم آورد. در چند سال اخير درس فيزيك، در برنامه‌هاي درسي دانش‌آموزان نقش اصلي و كاربردي خود را ايفا نكرده است.

بدين معنا كه دانش‌آ‌موزان پس از طي يك دوره آموزشي، فقط مجموعه‌اي از قوانين و فرمول‌هاي اساسي را آموخته و با حفظ كردن آنها مسائل مختلفي را حل مي‌كنند و سپس آزمون داده و با گرفتن نمره قبولي به دوره بعدي رفته و بدين ترتيب دوره آموزشي خود را به پايان مي‌رسانند.

آيا هدف از آموزش علوم پايه از جمله درس فيزيك فقط همين موارد ذكر شده است؟ دانش‌آموزان در اين مقطع ذهن خلاقي دارند و مي‌توانند با پرورش آن در توليد علم و دانش و گسترش فناوري گام بردارند. بايد نگاه عميق‌تري صورت گيرد و كارهاي عملي بيشتري در زمينه آموزش انجام شود.

براي مثال پيشنهاد مي‌شود كه بخشي از نمره قبولي درس فيزيك (همچنين ساير دروس پايه) به فعاليت‌هاي اجباري دانش‌آموزان در آزمايشگاه مدارس اختصاص داده شود كه متأسفانه اين مورد در تمامي مدارس به وضوح ديده نمي‌شود.

در سطح كشور در برخي از مدارس، محلي تحت عنوان آزمايشگاه فيزيك وجود دارد و فقط مدارسي كه امكانات آزمايشگاهي دارند در اين امر فعاليت‌هايي را انجام مي‌دهند.

در ضمن در آن مدارس هم، سيستم آموزشي دست دانش‌آموزان را براي انجام كارهاي عملي باز نمي‌گذارند و محدوديت‌هايي را اعمال مي‌كنند.

با توجه به اينكه امروزه پيشرفت علم و تكنولوژي حرف اول را در رقابت ميان كشورها مي‌زند، لازم است كه مقدمات آن را مهيا سازيم. آماده‌سازي دانش‌آموزان در مقطع راهنمايي و دبيرستان و قرار دادن آنها در مسير تحقيق و آزمايش‌هاي تجربي، حتي به صورت آموزشي مفيد است.

لازمه رسيدن به اين اهداف، برنامه‌ريزي دقيق و مستمري را مي‌طلبد. يكي از دلايل بروز چنين مشكلاتي در مدارس، نبود بودجه مالي كافي است كه البته بحث‌هاي دقيق و مفصلي را مي‌طلبد.‌

براي مثال: معلم بايد وقت بيشتري را در كلاس و آزمايشگاه بگذراند و با دانش‌آموزان جلسات بحث و گفتگوي علمي برگزار كند و نظرات و ايده‌هاي آنها را بشنود و همچنين استفاده از اينترنت براي جمع‌آوري مطالب درسي تكميلي را به دانش‌آموزان بياموزد و آنها را در قالب اردوهاي علمي به طبيعت، كارخانه‌ها، پارك‌ها و ... ببرد و قوانين فيزيكي را در آنجا به‌طور عيني به دانش‌آموزان شرح دهد.

در شرايط فعلي دانش‌آموز به درس فيزيك (و ساير دروس پايه) به عنوان غول‌هاي آموزشي نگاه كرده و مدام از آنها فرار مي‌كند و دوست دارد كه هرچه سريعتر از دست آنها خلاص شود. او مي‌خواند، ياد مي‌گيرد ولي آن‌ها را به‌طور ملموس درك نمي‌كند.

انگيزه بيشتر دانش‌آموزان چيزي جزء گذراندن دوره تحصيلي نيست و بايد اين ديدگاه و نگرش اصلاح شود و در دانش‌آموزان انگيزه ماوراي اين‌ها ايجاد شود.

اين وظيفه سيستم آموزشي و نظام آموزش پرورش است. يادگيري عميق و درك درست دروس پايه، كمك شاياني را به شكوفايي ذهن و خلاقيت دانش‌آموزان مي‌كند.

آنها ياد مي‌‌گيرند كه در رابطه با مطالب درسي بحث كنند و به راحتي اظهار نظر نمايند و افكار و تخيلات خود را به بوته آزمايش بگذارند. ولي نبايد فراموش بكنيم كه تمامي اين‌ها فقط زماني عملي مي‌شود كه منابع مالي كافي در كنار يك برنامه‌ريزي دقيق و جامع قرار گيرد و بايد از همين امروز اقدام شود.

به راستي كه دانش‌آموزان ايراني لياقت و توانايي‌هاي بيشتري را دارند و سيستم آموزشي با پرورش دانش‌آموزان قوي و ممتاز، حضور دانشمنداني قوي و كارآمد را در آينده رقم خواهد زد.‌

منبع: روزنامه اطلاعات

دفعات بازديد: 2161
تعداد بازديدكنندگان: 2098