بوم
پايه دوازدهم
كلاس هاي چندپايه
معرفي كتاب
همايش ها
مقاله ها
 
 
 
چگونه ياد بگيريم تا فراموش نکنيم؟
غلامرضا دهقاني ـ كارشناس مشاوره

آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه چه عواملي بر يادگيري مؤثرند؟ همه ما دوست داريم مطلبي را با شور و شوق گوش بدهيم و ياد بگيريم و به زودي فراموش نكنيم.
در اينجا به برخي از نكات كه در يادگيري بسيار مهم هستند؛ اشاره مي‌كنيم.
اميد است با مطالعه دقيق و به كار بردن آنها بتوانيد در امر تحصيل موفق‌تر از پيش باشيد.
* يكي از عوامل مهم و مؤثر در يادگيري مطالب درسي، داشتن هدف و انگيزه قوي است.
هر عمل آگاهانه‌اي لزوماً از يك انگيزه واقعي برخوردار است.
مطالعه نيز بايد از يك انگيزه برخوردار باشد. انگيزه تحصيل علم و دانش هرچه واقعي‌تر و قويتر باشد عمل يادگيري سريعتر و بهتر انجام مي‌گيرد.
افرادي كه نمي‌دانند براي چه مي‌خوانند، آنچه را كه با زور به ذهن سپرده‌اند، خيلي زود فراموش مي‌كنند، بنابراين قبل از هر مطالعه و يا تحصيل دانش، تعيين هدف لازم و ضروري است. پس هدف‌هاي خود را در تحصيل يا حتي زندگي فهرست كرده و سپس آنها براساس اهميت درجه‌بندي كنيد.
انگيزه چيست؟
* انگيزه، حالات دروني فرد است كه موجب تداوم رفتار تا رسيدن به هدف مي‌شود. انگيزه ارتباط مستقيم با پيشرفت خود در تحصيل يا هر فعاليتي دارد.
ـ به همين علت علاوه بر آنكه انگيزه وسيله‌اي براي پيشرفت تحصيلي در نظر گرفته مي‌شود، گاهي از آن به عنوان هدف نيز نام برده مي‌شود، زيرا با افزايش انگيزه، پيشرفت تحصيلي نيز پديد مي‌آيد.
با افزايش انگيزه دانش‌آموزان مي‌توان حداكثر بهره‌وري از هوش را گرفت.
با وجود آنكه معلمان و مربيان مدارس در تغيير هوش و استعداد تحصيلي نقش چنداني ندارند، ولي مي‌توانند در بالا بردن انگيزه دانش‌آموزان مفيد واقع شوند.
انگيزه دو نوع است:
1ـ انگيزه بيروني
2ـ انگيزه دروني
بيروني: مانند تقويت‌كننده‌هايي چون تأييد، محبت، احترام، نمره و...دروني: از تقويت‌كننده‌هاي دروني مي‌توان به رضايت خاطر و احساس خوب از يادگيري اشاره كرد.
به نظر شما چه عاملي موجب مي‌شود كه فردي در انجام كارها و وظايفش خودكار و خودجوش باشد؟
* آنچه كه بيشتر موجب رفتار خودجوش مي‌شود، انگيزه دروني است.
* هدف عمده و هنر يك دانش‌آموز، دانشجو در تحصيل و يا هر انساني در زندگي اين است كه به‌تدريج از انگيزه هاي بيروني به سمت انگيزه‌هاي دروني خود را هدايت كند.
* تفاوت اساسي افراد داراي انگيزه دروني با افراد داراي انگيزه بيروني:
1ـ افراد با انگيزه دروني احساس كفايت بيشتري در خود دارند و كمتر به ديگران اجازه مي‌دهند كه محرك رفتارشان شوند.
2ـ اين گروه از افراد (دانش‌آموزان) خود تعيين‌كننده رفتارها هستند.
3ـ به خاطر كفايتي كه در خود احساس مي‌كنند، باور دارند كه مي‌توانند با رفتارشان بر محيط خود تأثير بگذارند.
4ـ اين گروه از دانش‌آموزان با انگيزه درون‌گرا، تصورشان اين است كه موفقيت و عدم موفقيت در تحصيل به خاطر نحوه رفتار صحيح يا غلط خودشان است.
5 ـ دانش‌آموزان با انگيزه بيروني، احساس بي‌كفايتي يا كفايت كم داشته و همواره تصور مي‌كنند كه موفقيت آنها تحت تأثير عوامل محيطي نظير: معلم و سؤالات سخت است. اين گروه حتي اگر درس بخوانند باز هم موفقيت چنداني نخواهند داشت، چرا كه اندك تلاش آنها به خاطر همان انگيزه هاي بيروني، همچون فرار از تنبيه يا كسب خواسته معلم است.پس از مشخص كردن هدف و انگيزه كسب دانش و مطالعه، تمايل به يادگيري در شما ايجاد مي‌شود و براي آنكه اين تمايل فراموش نشود بايد نيت و هدف خود را نسبت به يادگيري مطالب قوي كنيد، زيرا ضعف در نيت باعث صورت نگرفتن عمل يادگيري است.

منبع: سايت پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش

دفعات بازديد: 7947
تعداد بازديدكنندگان: 7409