مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
ضرورت بازنگری در برنامه‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید برنامه‌های درسی مورد بازنگری و ارزشیابی قرار گیرد و ببینیم که آیا الگوی درسی ما را به سمت اهدافمان هدایت می کند یا خیر.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمود فرشیدی در مراسم روز ملی پژوهش که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: به نظر من هر درس را می‌توانیم مورد ارزشیابی قرار دهیم و تاثیر آن درس را ببینیم که آیا متناسب با اهدافی که تعیین کردیم هست یا خیر. اضافه کرد: قطعا ما کاستی‌هایی را در برنامه‌ریزی‌ها شاهد هستیم به عنوان مثال دانش‌آموزان ما پژوهشگر و کنجکاو نیستند و ترجیح می‌دهند به جای آنکه فکر کنند، حفظ کنند.

فرشیدی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش بحث اقتصاد آموزش و پرورش است گفت: امروز احساس می کنیم که باید اقتصاد آموزش و پرورش به عنوان یک پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگر که مهم‌ترین یا یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است، بحث جایگاه معلم و آموزش و پرورش است. تبیین جایگاه معلم، نقش معلم و عظمت معلم برای جامعه، مهم‌ترین مسئله‌ی امروز جامعه است. وزیر آموزش و پرورش به سخن مقام معظم رهبری در مورد این که آموزش و پرورش دچار روزمره‌گی شده است اشاره کرد و گفت: باید بررسی کنیم که چگونه مدارس بانشاط باشد و چه تحولاتی در مدارس انجام دهیم. معلمان پژوهشگر نیز باید به کمک آموزش و پرورش بشتابند تا فرهنگ پژوهش در برنامه‌های درسی تعمیم شود تا بتوان یک دانش‌آموز پژوهشگر تحویل جامعه داد.

وی به دو پژوهش مهم آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با جهاد دانشگاهی دو پژوهش با عنوان‌های «آداب و مهارت زندگی با نگاه بومی» و « پژوهش هویت ملی، عناصر آن و نقش کتاب درسی در پررنگ‌ کردن آنها را در حال انجام هستم . فرشیدی با بیان اینکه 9 پروژه‌ی پژوهشی مهم نیز در دست انجام است اضافه کرد: برای کتاب‌هایی که اخیرا تغییر کرده‌اند مانند کتاب دین و زندگی ، بخوانیم و بنویسیم و غیره پژوهش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا نتیجه‌ی تغییرات را بسنجیم. وی ادامه داد: تغییر و تحولات در آموزش و پرورش ابتدا به صورت میدانی و آزمایشی در چند استان به اجرا در می آید و اگر نتیجه‌ی تغییرات مثبت بود آن را تعمیم می‌دهیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، پژوهش محوری در برنامه‌های درسی است، گفت: باید بین معلمی که کار پژوهشی انجام می‌دهد با معلمی که تنها تدریس عادی خود را انجام می‌دهد، تفاوت باشد. این موضوع در طرح ارتقای شغلی دیده شده است اما اینکه چگونه معلم پژوهنده شناسایی شود راهکاری نیست، متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی معلمان به سمت کپی کردن تحقیقات دیگران یا سپردن کار تحقیقی به دانش آموزان برای خود روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه باید واژه‌ی مدرسه‌ی زندگی در مدارس اجرا شود اظهار داشت: مدرسه‌ی مطلوب مدرسه‌ای زنده و پویاست که دانش آموزان می‌توانند مسائل مدرسه‌ی خود را با پژوهش و تحقیق کم کنند.

در این مدرسه دانش‌اموزان برای زندگی آینده آماده می‌شوند و مدرسه به همه‌ی نیازهایشان پاسخ می‌دهد.

فرشیدی در ادامه گفت: دانش‌آموز بی‌تفاوت دانش‌آموز ایده‌آل ما نیست بلکه دانش آموز باید به والدین و معلم خود احترام بگذارد و پویا باشد. وی افزود: بزرگترین کاری که در زمینه‌ی پژوهش باید انجام داد این است که پژوهش‌ها را بر اساس ارزش‌های بومی خود تعریف کنیم و پژوهش‌ها کاربردی باشند ضمن اینکه پژوهش‌ها به نیازهای جامعه‌ی ما پاسخ دهند.      

تاريخ خبر:27/10/1385    منبع خبر : فارس

 

بازگشت به ليست اخبار