مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
عصر هوش مصنوعی محصول گذار از مسیر تعلیم و تربیت است

رئیس همایش تامین و مدیریت منابع در آموزش و پرورش گفت: امروزه در هزاره سوم وارد دوره هوش مصنوعی و ابرربات‌ها شده ایم که این امر زیر سایه تعلیم و تربیت و تلاش در مسیر آن محقق شده است.

به گزارش ایرنا، غلامعلی احمدی روز پنجشنبه در نخستین همایش تامین و مدیریت منابع در آموزش و پرورش، عنوان کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را متحول کند باید به تربیت و آموزش نیروی انسانی بپردازد زیرا محور توسعه، آموزش است.
وی اظهار داشت: امروزه که در هزاره سوم به سر می بریم و با وجود تحولات بزرگ در سطح جهان، هنوز با مشکلات و چالش‌هایی مانند بحران‌های محیط زیستی، از بین رفتن جنگل‌ها، کاهش منابع آبی، آلودگی هوا، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، مهاجرت و اعتیاد مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: با جهانی روبرو هستیم که مساله جهانی شدن و بومی ماندن در آن مطرح است ، این مساله ما هم هست اینکه چگونه همگام با دنیا پیش رویم و در عین حال ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ایرانی خود را حفظ کنیم.
دانشیار دانشگاه شهید رجایی گفت: امروزه تمام کشورها برای رسیدن به توسعه پایدار تلاش و سعی می‌کنند محیط زیست را متحول کنند و مقوله اقتصاد را با انسان های خلاق و عدالت محور پیش ببرند. در چنین شرایطی مساله انفجار دانش در جهان مطرح می شود و مبحث مدیریت آن شکل می گیرد زیرا مدیریت این حجم از دانش و اینکه چگونه به آن دانش جدیدی اضافه شود بسیار حایز اهمیت است.
وی تاکید کرد: در این میان تعلیم و تربیت و آموزش نقش بسیار پررنگی دارد ، کشور ما در این زمینه از نظر کمی رشد داشته است اما به توسعه نرسیدیم بنابراین بهتر است تعلیم و تربیت از مقطع پیش دبستانی تا آخر مورد بازبینی قرار گیرد و بینیم که آیا نظام آموزشی و پرورشی ما توانسته مسیر را به سمت توسعه پایدار باز کند.
احمدی به تاریخچه تعلیم و تربیت در ایران اشاره کرد و گفت: امروز در مکان مقدسی به لحاظ تعلیم و تربیت در کشور قرار داریم ، مدرسه دارالفنون که معمار و بزرگ مرد تاریخ یعنی امیر کبیر آنرا بنا نهاده است اولین مکان برای تعلیم و تربیت است.
وی افزود: امیرکبیر سه سال و 45 روز صدارت کرد اما تاریخ نشان می دهد که تاثیر بسیار زیادی در نظام آموزشی کشور داشته است است. 167 سال قبل یعنی 13 روز قبل از به قتل رسیدن امیر کبیر، دارالفنون بنا نهاده شد زیرا امیر کبیر فهمیده بود که با تربیت نیروی انسانی می توان در مسیر رشد و توسعه گام برداشت و امروز بیش از 90 درصد مردم کشور با سواد هستند و این مهم در سایه تعلیم و تربیت شکل گرفته است.

*** آموزش و پرورش عامل اصلی پرورش فکرها و شکوفایی استعدادها است
همچنین سید محمد میرکمالی استاد دانشگاه تهران و رئیس کمیته علمی نخستین همایش تامین و مدیریت منابع در آموزش و پرورش گفت: مساله اساسی در بحث منابع انسانی در آموزش و پرورش، عدم درک جایگاه منابع انسانی است. شواهد نشان می دهد این مقوله آنطور که باید، درک نشده است.
وی به نقش و اهمیت انسان در سازمان‌ها اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که رسالت و ماموریت اصلی آموزش و پرورش انسان سازی است و در این میان عوامل و عناصر تشکیل دهنده سازمان اجتماعی (مدرسه) یعنی انسان نقش تامه و تعیین کننده ای (وتویی) دارد.
وی تاکید کرد: سرمایه انسانی از دانش، نگرش، تجربه، مهارت، خلاقیت، سلامت روانی و عمومی به دست می آید بنابراین اکنون مساله اصلی در تعریف سرمایه انسانی فکر انسان‌ها است؛ در واقع سرمایه های انسانی، ساختاری و روابطی در کنار همدیگر سرمایه‌های فکری را می سازند بنابراین سازمان‌های ما در صورت برخورداری از سرمایه‌های فکری به سازمان‌های توسعه یافته‌ تبدیل می‌شوند و جامعه‌ای توسعه‌یافته را نیز می‌سازند.
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: آموزش و پرورش عامل اصلی و سنگ زیر بنای پرورش فکرها، شکوفایی استعدادها و توان بالقوه انسان‌ها است که وظیفه معلمان است و بدون داشتن مدیران برجسته و کارآمد نمی توانیم معلمان کارامد داشته باشیم از این رو مدیران و معلمان باید به حدی توانا، دانشمند و نافذ باشند که شخصیت و رفتار دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهند.
نخستین همایش تامین و مدیریت منابع در آموزش و پرورش با محورهای تحقق سند تحول بنیادین دربخش تامین منابع، استفاده از تجارب بین المللی در تامین منابع، تنوع بخشی تامین منابع و عدالت اجتماعی و آموزشی و تامین منابع در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

بازگشت به ليست اخبار