مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت محور برویم

معاون ابتدایی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان های کشور مطرح کرد: از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت محور برویم.

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در گردهمائی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان های کشور ،ضمن قدردانی از مدیران کل آموزش وپرورش استان ها که برنامه ها را با جدیت پیگیری می کنند ،اظهار کرد:  اکثر استان ها در خصوص حذف کتاب های کمک درسی و آزمون ها با توجه به رویکرد وزارت خانه به خوبی اقدام کرده اند و هدف تغییر رویکرد از حافظه محوری است

وی افزود: در آذر ماه معاونت آموزش ابتدایی  به طور مشترک با شورای عالی ، نشستی با حضور مدیران کل استان ها خواهیم داشت که در آن در خصوص برگزاری  اولین همایش هویت کودکان ایرانی بحث و بررسی خواهد شد

معاون اموزش ابتدایی با بیان اینکه از مدیران کل  استان ها بابت  پوشش پیش دبستانی تشکر و قدردانی  می کنم ، خاطرنشان کرد برنامه تکالیف مهارت محور  در حقیقت  پیگیری همان رویکردهای اساسی وزارتخانه است که از حافظه محور به سمت یادگیری و تعلیم و تربیت مهارت محور برویم و متاسفانه  تکالیفی که در مدارس از دانش آموزان می خواهند با اهداف تعلیم و تربیت  فاصله دارد  و انجام تکالیف به صورت سنتی آسیب های زیادی بر فرایند آموزش در دانش آموزان داشته است

حکیم زاده تاکید کرد:  این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانش آموزان با بار انبوهی از تکالیف به خانه برود و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد

وی با اشاره به ارزشیابی کیفی، اظهار کرد: در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانش آموز در فرایند یاددهی و یادگیری  با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمره دهی می دانند و این باعث شده  که کتاب های کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی عدالتی آموزشی شکل بگیرد  چرا که خانواده ای که توان  مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه می کند

معاون آموزش ابتدایی در ادامه افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده نقش تکلیف در پایه های پایین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده است  که تکلیف زیاد نقشی در آموزش  ندارد و فرصت های خارج از مدرسه که زمان  خوبی برای تعمیق یادگیری است را  از بین می برد و در طرح تکالیف مهارت محور معلم تکالیف دانش آموز را در کلاس درس نظارت می کند و در ساعات خارج از کلاس تکالیف محور به دانش آموز می دهد

حکیم زاده تصریح کرد:آموزگاران در خصوص این طرح  آموزش دیده اند و البته بسته هایی نیز آماده شده است  که معلمان می توانند با توجه به هر درسی تکلیف مهارتی آن را تهیه کند

معاون آموزش ابتدایی  در پایان گفت: امیدوارم که در اجرای این طرح خانواده ها همکاری خوبی داشته باشند و  یکی از   محورهای  افزایش آگاهی خانواده ها این است که در دوره های آموزش خانواده این مسئله مطرح شودو ابعاد آن تبیین شود

بازگشت به ليست اخبار