مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
مشکلی در استاندارد کتابهای درسی وجود ندارد

محمود امانی تهرانی در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: انتقادهایی که به کتابهای درسی می شود به آن چیزی است که در فاصله تدوین کتابها با آنچه در کلاس های درس اتفاق می افتد مرتبط است.

وی گفت: در کنار استاندارد بودن کتابها، امکانات کلاسها، تراکم دانش آموزی و میزان حرفه ای بودن معلمان هم ملاک است.
امانی تهرانی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص مشارکت نداشتن معلمان در تألیف کتابهای درسی افزود: کتابهای درسی بدون حضور معلمان قابل تألیف نیست و آموزگاران در این فرایند حضور جدی دارند.
وی گفت: 60 تا 70 درصد کتابهای درسی در سراسر دنیا باهم مشترک هستند.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی زبان مادری، ریاضیات، علوم تجربی، هنر و تاریخ را برنامه درسی مشترک در تمام کشورها دانست و افزود: مبنای تألیف کتب درسی در کشورمان سند تحول بنیادین است.
یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این برنامه گفت: با وجود همه اقداماتی که در زمینه تألیف کتب درسی صورت گرفته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.
اسدالله عباسی افزود: بسیاری از کتب درسی نتوانسته اند با نیازهای فرهنگی جامعه و زندگی و نیازهای دانش آموزان و خانواده هایشان خود را تطبیق دهند.
وی گفت: پس از چند هفته از آغاز سال تحصیلی هنوز کتابهای درسی به برخی از مدارس نرسیده است.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: کتابهای درسی در کشور همچنان در سایه کنکور هستند و پژوهش محور نیستند.
ابراهیم سحرخیز افزود: در سند تحول بنیادین بر تربیت معلم و ارزشیابی کار آنان تأکید شده است.
وی گفت: ارتباط نظام مندی میان مؤلفان کتاب و معلمان وجود ندارد و برخی از مؤلفان حتی سابقه یک روز تدریس را ندارند.
سحر خیز افزود: در گذشته 44 درصد دانش آموزان کشور آموزش های مهارتی می دیدند اما الآن شمار آنان به 30 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد چرا از سال 92 تا 95 زیرنظام های سند تحول را معطل نگه داشته اند؟
یک عضو هیأت علمی دانشگاه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به نام سند تحول بنیادین شش سال پیش تصمیم نادرستی گرفته شد و اتفاق نابجایی در وزارت آموزش و پرورش افتاد که شوکی بزرگ در این وزارتخانه بود.
محمد مهرمحمدی افزود: تغییر ساختار در نظام آموزشی کشور تصمیمی شتابزده بود که باعث شد تا هر سال دو پایه از کتابهای درسی بازبینی شود و فرصت نوآوری از دست برود.
وی گفت: تألیف کتاب درسی همچنان در انحصار دولت است در حالی که نیاز به کتاب ملی درسی نداریم و باید اجازه دهیم تا کتابهای درسی متفاوت تدوین شود.

بازگشت به ليست اخبار