مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
بسته آموزشی پایان بخش سلطه کتاب درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دکترمحمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری در جلسه شورای مدیران که با حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور معرفی دکتر حیدر تورانی بعد از ظهر یکشنبه 27 اسفندماه 96 در سالن جلسات سازمان برگزار شد به نمایندگی از سوی شورا متنی را قراپت نمودند.

متن قرائت شده در مراسم تودیع جناب آقای دکتر محمدیان (به نمایندگی از طرف مدیران سازمان) به قرار ذیل است:

باسمه تعالی

1. داستان کتاب درسی، داستان غریبی است در این مملکت، سهل و ممتنع. اول هر سال تحصیلی که می شود، بی سر و صدا، بی آن که ستادی تشکیل شود، بدون سفارش و زیرمیزی و پارتی بازی، بدون پیگیری استاندار و فرماندار و نماینده مجلس، بدون نیاز به جلوه گریهای خود نمایانه بعضی مشتاقان، کتابها آماده می شود و با روانی تام به کلاسهای درس می رسد. کلاسهایی که برخی هنوز نه معلم دارند و نه دانش آموز. کلاسی که شاید اصلا کلاس نباشد، زیر سایه درختی، یا در پناه سر پناهی، اما کتابش حاضر و آماده است. آن قدر این کار طبیعی و بی تنش انجام می شود که گویی اصلا احساس نمی شود، مثل بهار که، نرم نرمک می رسد از ره بهار. شاید برخی گمان کنند که همیشه این گونه بوده است اما چنین نیست.

روغنی در شیشه بینی صاف و روشن ریخته    -      غافلی بر سر چه آمد کنجد و بادام را.

2. امروزه اما بسته آموزشی جای کتاب درسی را گرفته است. تولید قطعات پشتیبان یادگیری، فیلم، انیمیشن، قطعات صوتی، تصویر و عکس و نرم افزارهای آموزشی جایگاه رسمی را به خود اختصاص داده اند و با شعار رسانه های یادگیری پرشمار، در نظریه ارتقای یادگیری در کلاس درس مورد تاکید قرار گرفته و به بخش جدایی ناپذیر کتابهای درسی تبدیل شده اند. امروزه دیگر واهمه ای از گنجاندن لوگوی فیلم یا کتاب گویا یا نرم افزار تعاملی جغرافیا در کتابهای درسی وجود ندارد. شبکه رشد باید با تمام ظرفیت به میدان بیاید، گرچه در چارچوب کار دولتی، بسیار دشوار می نماید اما چاره ای نیست.

3. با تولید بسته اموزشی دغدغه ها پایان نمی پذیرد، کابوس آموزش معلمان به معضلی عمیق تبدیل شده است که بزرگان در مقابلش به تسلیم وادار شده اند. از کتاب راهنمای معلم هم کار چندانی بر نمی آید. چه می توان کرد جز این که پای به میدان بگذاری و برفراز آسمان پلی بزنی و مولف را میهمان خانه معلمان کنی، بی هیچ حاجب و دربانی. دهها هزار دقیقه فیلم آموزشی بر بستر فناوریهای جدید سوار می شوند و از فراز آسمان خود را به هر طریق به دست معلمان می رسانند. 

4. قطار تحول کم کم دارد به راه می افتد. چه کسی قرار است تحول را تا کلاسهای درس مشایعت کند؟ قرار است دانش آموزان در تک تک دروس، خود را در منظومه ای سازگار، آرامش بخش و مرتبط با تمامی هستی، خلقت، خلق و خدای متعال ببینند و گامی در رشد فکر، ایمانی، علمی ، عملی و اخلاقی خویش بردارند.  معلمان نیز قرار است موقعیتهایی را ایجاد کنند که به رشد همه جانبه فرزندان این آب و خاک در تمامی ساحتها بیانجامد. برنامه های درسی باید خود را با اسناد تحولی همسو کنند. اینچنین است که پروژه همسو سازی با یک دنیا بیم و امید کلید می خورد. افسوس که یک تصمیم نابهنگام، تعجیلی ناخواسته را به همگان تحمیل می کند و نزدیک است دستاوردهای اسناد تحولی را که هنوز روی کاغذ است، را پیش از اجرا به یغما برد. اما چه می توان کرد؟ باید ایستاد و به سهم خود تلاش کرد تا قطار تحول از ریل اصلی خارج نشود.

5. در تولید اسناد تحولی، سازمان هم قرار است عامل باشد و هم همراه. تولید برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی، برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری همگی لازمه طراحی زیر نظام برنامه درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در عین حال زیرنظام پژوهش و سایر زیرنظامها در ارتباطی ارگانیک با ماموریت سازمان هستند و نمی شود از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت. این حجم از کار و تولید فکری در سازمان بی سابقه است. 

6. نوآوری از سویی مطلوب نظام آموزشی است و از سویی باید حد تحمل تحول را در نظر گرفت. افراد بیرونی اما، از واقعیات نظام آموزشی و محدودیتهای آن اطلاع چندانی ندارند. سالهاست که منتقدان، حتی دانشگاهیان صاحب نام علوم تربیتی سری به مدارس نزده اند و در مقام عمل، از هرگونه تغذیه علمی و تجربی نظام آموزشی ناتوانند. اما بر تنور مطالبات روز افزون می دمند و نظام آموزشی را با کشور هایی که هر از چند گاهی یکی شان شهرتی می یابد مقایسه می کنند. در این میانه باید جداول جدید دروس را با رعایت اصل رعایت تعادل در عرضه تازه ها پیشنهاد نمود.

7. تغدیه علمی نظام آموزشی کاری نیست که جز با استمرار قابلیت انجام داشته باشد. باید به مجلات رشد رسید و این تنها راه مستمر ارتباط بین دانش اموز، خانواده و معلم و مدیر را تقویت نمود. شمارگان چهل میلیونی و عناوین سی و چند گانه لازم است، اما کافی نیست. باید برنامه داشت و در اشاعه برنامه های درسی و نظام ارزشی کوشید. این چنین است که عناوین جدید و محتوای نو پا به عرصه وجود می گذارد.

8.  هجمه ها اما تنها جهات علمی و فنی و آموزشی را در بر نمی گیرد. فضای سیاسی کشور ملتهب است و هر کس می کوشد تا از هر طریق ممکن رقیب فرضی را از پای درآورد. کتابهای درسی نه به جرمی که مرتکب شده اند، بل به دلیل اهمیت و جایگاهی که دارند، مورد واکاوی ارباب سیاست قرار می گیرند و چارچوب های صدق و نصح و صلاح در هم کوبیده می شود. هر روز آبستن جنجال و هیاهویی تازه است. مولفان دلسرد از این همه خلاف گویی و بی مهری نیاز به سپری و پشتیبانی دارند. در کسوت ریاست سازمان که باشی باید هم آرامش ایجاد کنی، هم روحیه بدهی، هم مراقبت کنی که مبادا کسی یا کاری لطمه بخورد یا خاطری آزرده شود.

9. و تلک الایام نداولها بین الناس. وقتی از بالا نگاه می کنی می بینی گویی این ماهیت کار دنیاست. عسر و یسر، غم و شادی ، تلخی و شیرینی به هم آمیخته است.

 رگ رگ است این آب شیرین آب شور- در خلایق می رود تا نفخ صور

گویی ما فقط آمده ایم تا امتحان شویم و گوهر خویش را آشکار سازیم. قرار نیست کارها تمام شود تا برویم. تنها باید امید داشت که در نزد آن کس که او علیم بذات الصدور است، از پیشانی سپیدان باشیم.

10. ما همواره از آقای دکتر محمدیان، چهره ای بشاش، با نشاط، خوش خلق و خوش سفر، همدل و همراه، بی آلایش و آسان گیر در روابط شخصی، پشتیبان، سلیم النفس، عاطفی و صمیمی، سخت گیر در امور مهم و اندیشه ورز برای خیر فرزندان این مرز و بوم به خاطر خواهیم داشت. از آن گونه انسانهایی که همیشه مایل به دیدار دوباره و مکرر او هستی. از خداوند بخشنده طلب می کنیم که به ایشان سلامتی و توفیق روز افزون عطا فرماید.

ضمن سپاس از همه چیزهایی که در سالهای طولانی همکاری از ایشان آموختیم، چشم آن داریم که کاستی های احتمالی در کار ما و حقوقی که از ایشان بر ذمّه ما شاید قرار گرفته باشد، به حِلّ نمایند و ما را از دعای خیر خویش بهره مند فرمایند.

والله ولی التوفیق

محمود امانی طهرانی

بازگشت به ليست اخبار