مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
جای تولیدات خلاقانه محتوا در کتب کمک آموزشی قرآنی خالی است


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، سرگروه داوران قرآن جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در حوزه قرآنی منتشر می‌شود، اما تعداد کمی از آنها به جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی ـ تربیتی رشد ارسال می‌شود، گفت: سال گذشته در جریان جشنواره قرآن 140 عنوان کتاب فقط  در حوزه مفاهیم  قرآن به دست ما رسید، اما امسال کل کتاب‌های قرآن به 18 عنوان کتاب کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل چنین کاهش چشمگیری در تعداد کتاب‌های ارسالی به جشنواره رشد گفت:‌ شاید نوع اطلاع‌رسانی یا جاذبه‌های جوایز جشنواره در این مورد مؤثر باشد. شاید هم حمایت‌ها متناسب با انتظارات ناشران نیست. اگر در نشریات رشد و کتاب‌های درسی معرفی آثار برگزیده با دامنه مناسب انجام گیرد، قطعاً باعث تشویق هر چه بیشتر ناشران برای ارسال آثارشان به جشنواره می‌شود.

سرگروه داوران بخش قرآن جشنواره کتاب رشد در ادامه با تأکید بر اینکه تنوع کار در تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی در حد مورد انتظار نیست، افزود: به ویژه در حوزه قصه‌های قرآنی، مَثَل‌ها و الگوهای قرآنی، کار خلاقانه درجه یک بسیار کم تولید می‌شود. به این ترتیب معتقدم مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد شرایطی را فراهم کنند تا از افرادی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرآئتی که سال‌هاست در حوزه قصه‌گویی قرآنی فعالیت دارند، دعوت شود تا درباره شاخص‌های کیفیت مناسب در این حوزه‌ها صحبت کنند و ناشران با دیدگاه‌های این افراد آشنا شوند. حتی به طور مثال می‌توان از قصه‌نویسان خوب دعوت کرد تا با امثال حجت‌الاسلام والمسلمین قرآئتی ارتباط پیدا کنند و به زبان کودکان در قالب کتاب‌های کمک آموزشی برای آنان قصه‌های قرآنی را بیان کنند.

وی گفت: پژوهش‌های قرآنی در سطوح بالا بسیار زیاد انجام می‌شود، اما متأسفانه برای مخاطب دانش‌آموزان کمتر کار پژوهشی انجام می‌گیرد و البته ارتباط مؤثری هم بین محققان و نویسندگان برای نوشتن آثار پژوهشی به زبان لطیف‌تر برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، سرگروه داوران بخش قرآن جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه مشاهدات ما نشان می‌دهد که توجه دانش‌آموزان به درس قرآن کم است، اظهار داشت: کم بودن اطلاعات قرآنی معلمان در این مسئلهنقش دارد. متأسفانه در موضوع قرآن روخوانی، روانخوانی و مقداری هم صوت و لحن مورد توجه قرار می‌گیرد و مفاهیم قرآنی جایگاه مناسبی در کتاب‌های آموزشی ندارند. در حالی که ظرفیت عظیمی در این بخش وجود دارد. به همین دلیل به اعتقاد من اگر گردهمایی از متفکران و قرآن‌پژوهان در کنار جشنواره کتاب رشد برگزار شود، غیر از معرفی برترین‌ها در این حوزه می‌توانیم نتایج این گردهمایی را در اختیار کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم‌ها و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی قرار دهیم تا شاهد تولید خلاقانه‌تری در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

بازگشت به ليست اخبار