مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
«شاقول» مراقبت از محتوای کتب درسی، «برنامه درسی ملی» است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در نشست هم اندیشی روسای گروه تحلیل محتوای کتب درسی استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و کردستان، با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش اظهار کرد:

برنامه های درسی جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی و با تکیه بر میراث گران بها و ماندگار رسول گرامی(ص)، قرآن کریم و عترت علیهم السلام با بهره گیری از الگوی پیشرفته و بومی قرار است زمینه تربیت نسلی مومن، متعهد و معتقد به معاد، مسئولیت پذیر در برابر خلق و خالق، حقیقت طلب و دانش پژوه صلح جو و ظلم ستیز را فراهم سازد.

 وی افزود: تحقق اهداف فوق نیازمند تدوین برنامه ای با این ویژگیهاست :

1- دین محور است. نه دین گریز، نه دین ستیز و نه بی تفاوت(سکولار)، بلکه محتوا باید مبتنی بر مبانی و ارزشها و معارف اسلام ناب محمدی(ص) باشد.

2- برخوردار از یافته های معتبر علمی، پژوهشی با تاکید بر بومی سازی آن.

3- بهره مندی از دستاوردها و یافته های علمی فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی

4- منسجم، متعادل، کارآمد، نشاط آفرین، پویا، انعطاف پذیر و مشارکت پذیر در تولید و اجرا

5- ناظر به به ویژگیها، نیازها و فطرت الهی دانش آموزان و نیازهای اساسی جامعه

6- بهره مندی از تجربه های موفق ملی و جهانی با استفاده از ابزارها و شیوه های علمی و اثربخش

7- برخورداری از رویکرد نوآورانه ، آینده پژوهانه، واقع بینانه، متناسب با فطرت الهی انسان

8- تاکید کننده بر نقش مدرسه به عنوان جلوه ای از تحقق مراتبی از حیات طیبه و زمینه ساز جامعه عدل مهدوی

لذا هرکتابی که تدوین می شود باید به موارد فوق توجه و عنایت داشته باشد، زیرا معیار و شاقول پذیرش محتواست.

وی در ادامه افزود: البته اصولی نیز به عنوان ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله دین محوری بدین معنا که تمامی اجزاء و عناصر برنامه درسی و تربیتی باید مبتنی بر مبانی توحیدی و اصول ارزشهای ناب اسلامی باشد. همچنین به تقویت هویت ملی و تعمیق باورها، وحدت و انسجام ملی، استقلال ملی و میهن دوستی کمک نماید. لذا معیارهایی که به آن اشاره شد، «شاقول» مراقبت از محتوای کتب درسی است و مولفان باید در تدوین محتوا به آن ها توجه داشته باشند. شما نیز در گروههای تدوین و تحلیل محتوا با عنایت به این شاخص ها محتوا را نقد و بررسی نمائید.

دکتر محمدیان در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به الگوی هدف گذاری در نظام آموزشی، اضافه کرد: در هدف گذاری برنامه درسی و تربیتی، شکوفایی فطرت و دستیابی به شئون مختلف حیات طیبه، جامعیت، یکپارچگی و توجه متوازن به ساحت ششگانه تعلیم و تربیت مبنا قرار گرفته است که در قالب چارچوب مفهومی منسجم و یکپارچه ای در تدوین اهداف سطوح مختلف، راهنمای عمل برنامه ریزی و مجریان خواهد بود. در الگوی هدف گذاری پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق و چهار عنصر ارتباط دانش آموز با خود، خدا، خلق و خلقت به صورت بهم پیوسته و با محوریت خدا تبیین و تدوین می شوند.

وی «تعقل» را هسته مرکزی و محور این مجموعه دانست که حلقه ای  از قداست گرد آن را فرا گرفته باشد. آرامش دل با ایمان است. تعقلی که از ایمان برخوردار باشد، سازنده است. زیرا علم اگر در راستای اهداف الهی نباشد، نه تنها سودی برای بشریت ندارد، بلکه می تواند زیانهای جبران ناپذیری برجای گذارد. جریان های تکفیری«عقل» را تعطیل کرده اند که به این راحتی کسانی را که مثل آنها فکر نمی کنند را گردن می زنند.

بازگشت به ليست اخبار