مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
واكنش سازمان پژوهش به خبر كاهش ساعات درس ديني و قرآن

کاهش ساعات درس دینی و قرآن در مدارس / زمانی محدود برای پاسخ به سئوالات مذهبی
خبرگزاری فارس
در پی درج مطلب در خبرگزاری فارس به تاریخ 10 خرداد ماه 96 با عنوان «کاهش ساعات درس دینی و قرآن در مدارس/ زمانی محدود برای پاسخ به سئوالات مذهبی » جوابیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است: مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان درسی بر این باورند که تعمیق معرفت و ایمان به اعتقادات اخلاق و احکام مهم ترین رسالت تشکیل نظام اسلامی و به تبع آن نظام آموزشی است . از این رو در طراحی سند برنامه درسی و اجرای آن به عنوان یکی از زیر نظام های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این امر به شکل های گوناگون به شرح زیر مورد توجه واقع شده است:

1-طراحی چارچوب اصول و مبانی تربیت درهمه ساحت های تربیت و یادگیری براساس آموزه ها و معیارهای دینی ( تربیت اسلامی در مقابل تربیت سکولار)

2- طراحی و عملیاتی سازی اهداف و برنامه های همه حوزه های تربیت و یادگیری هم سو و هماهنگ با تربیت دینی

3- حاکمیت روح تربیت دینی بر همه کتاب های درسی درجهت تقویت و تثبت اهداف دینی

4- توجه ویژه عینی و عملی به تربیت دینی:( ابعاد تربیت دینی که شامل اعتقادات ، احکام و اخلاقیات است در کتاب هایی نظیر فارسی ، هنر ، مطالعات اجتماعی ، تاریخ و ... به شکل های گوناگون مورد تقویت قرار گرفته است )

هر چند برنامه ریزان درسی معتقدند امور فوق ضروری است و بدون توجه به آنها امکان تحقق تربیت دینی میسر نیست در عین حال اعتقاد دارند کما فی السابق باید درس تعلیمات دینی با ماموریت پرورش ایمان و التزام آگاهانه و اختیاری دانش آموزان نسبت به مجموعه ای از باورها، ارزش ها ، اعمال و صفات اعتمادی، عبادی و اخلاقی و در راستای تکوین و تعالی هویت دینی واخلاقی ایشان در برنامه درسی وجود داشته باشد . زیرا آموزه های دینی ، آموزه هایی جامع و به هم پیوسته اند که میان مفاهیم آن ارتباط و همبستگی وجود دارد و این جامعیت و پیوستگی، موضوعیت دارد ، ثمره این آموزش در مخاطب ، وحدت نظام اندیشه ای که میان مفاهیم آن ارتباط و همبستگی وجود دارد و این جامعیت و پیوستگی ، موضوعیت دارد ، ثمره این آموزش در مخاطب، وحدت نظام اندیشه ای درباره جهان هستی و وحدت شخصیتی در سازگاری میان اندیشه و عمل است .

براین اساس تربیت بدنی از یک سو محور نظام تعلیم و تربیت است واز سویی دیگر به طور خاص در درس دینی مورد توجه ویژه می باشد . البته نگاه به تربیت دینی نباید نمایشی باشد و تلاش شده است که نگاه آموزش موثر وعمیق در درس دینی، قرآن و عربی وجود داشته باشد، از این رو در حال حاضر در دروس اجتماعی ، علوم تجربی ، فارسی و هنر هم به طور جدی نگاه دینی وجود دارد .

و اما جهت مزید استحضار در خصوص بحث کاهش ساعت درس دینی به اطلاع می رساند که :

از ویژگی های برنامه درسی جدید، توجه به رشد همه جانبه انسان در تمام ساحت های تربیتی شامل اعتقادی واخلاقی ، اقتصادی و حرفه ای ، سیاسی و اجتماعی ، علمی و فناورانه ، تربیت بدنی و سلامت و هنری و زیبا شناختی است . این مهم سبب شده است که عنوان های جدیدی در جدول برنامه درسی قرار گیرد:

 درس های «مدیریت خانواده و سبک زندگی» ، « تفکر و سواد رسانه ای»، «کارگاه کارآفرینی و تولید» ، «انسان و محیط زیست» و «سلامت و بهداشت» هریک به مدت 2 ساعت از جمله این دروس هستند .

به صورت طبیعی قرار گرفتن این دروس در برنامه درسی و ظرفیت محدود زمان آموزش رسمی 351 ساعت درهفته ) ضرورت بازنگری در ساعات سایر دروس را به همراه داشت دراین بازنگری مجموعه 9 ساعت از ساعات دروس مختلف کاسته شده . مهم درس دینی از این کاهش تنها یک ساعت در مجموع دوره ی آموزشی دوازده ساله می باشد : جزئیات مقایسه ای موضوع درادامه آمده است :

آموزش دینی ، قرآن وعربی درنظام آموزشی « 5-3-3-1» شامل 22 ساعت در 5 سال دوره ابتدایی ، 18 ساعت در 3 سال دوره راهنمایی ، 16 ساعت در 3 سال دوره دبیرستان و 2 ساعت در پیش دانشگاهی بود که در مجموع 58 ساعت دینی ، قرآن و عربی به دانش آموزان آموزش داده می شد .

 آموزش دینی ، قرآن وعربی درنظام آموزشی « 6-3-3» شامل 27 ساعت در 6 سال دوره ابتدایی ، 18 ساعت در سه سال دوره متوسطه اول و 12 ساعت در سه سال دوره متوسطه دوم است که در مجموع 57 ساعت آموزش دینی ، قرآن و عربی است .

کاهش ساعات سایر دروس به شرح زیر است :

درس زبان و ادب فارسی از 70 ساعت به 67 ساعت ،‌زبان خارجه از 21 ساعت به 17 ساعت و ریاضیات از 64 به 57.

چنانچه ملاحظه می شود بر خلاف ادعای نویسندگان محترم نامه نه تنها ساعت آموزشی درس زبان های خارجی افزایش نیافته است بلکه برحسب ضرورت برای ایجاد فرصت برای دروس ضروری جدید 4 ساعت ازآن درس و نزدیک به 10 ساعت از دو درس فارسی و ریاضیات نیز کاسته شده است .

در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که رویکرد آموزش زبان عربی در راستای فهم متون مقدس دینی بویژه قرآن کریم تغییر یافته و عنوان درس عربی درس « عربی زبان قرآن » تغییرکرده است این تغییر یکی از مهمترین اهداف تربیت دینی یعنی انس با قرآن و توانایی ایجاد ارتباط با آن و بهره گیری مستقیم از آن را به شکل عینی دنبال خواهدکرد در برنامه درسی جدید عربی ، درس عربی نه به عنوان آموزش یک زبان با رویکرد ارتباطی ، بلکه به عنوان محمل فهم قرآن ، ادعیه و روایات آسان می باشد .       

بازگشت به ليست اخبار