مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
دومین نشست علمی- تخصصی واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی با موضوع" رویکرد میان رشته ای در آموزش فارسی " برگزار شد

دومین نشست علمی- تخصصی واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی با موضوع" رویکرد میان رشته ای در آموزش فارسی " دوشنبه یکم آذرماه 1395 با حضور بیش از 120 نفر از دبیران و مدرسان تهران سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی، برگزار شد.

دومین نشست علمی- تخصصی واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی با موضوع" رویکرد میان رشته ای در آموزش فارسی " در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی، برگزار شد.

 پس از مزين شدن جلسه به آواي روح بخش كلام الهي و سرود مقدس جمهوري اسلامي ايران ، دكتر اكبري عضو هيات علمي گروه ادبيات ، ضمن خير مقدم گويي به شركت كنندگان ، به معرفي موضوع "رويكرد ميان رشته اي در آموزش زبان و ادبيات فارسي " پرداختند. رگه ها و ریشه های اندیشه " رویکرد میان رشته ای" در کتاب های تازه نگاشت فارسی دوره ابتدایی تا متوسطه پدیدار است. اساسی ترین بن مایه این تفکر، گشودن عرصه گفت و گو و اندیشیدن است و اصلی ترین موضوع، رویارویی با متن به کمک ابزار دانش است. بنابراين رویکرد حاکم بر برنامه های درسی و تالیف کتاب های درسی، مهارت آموزی از طریق تبیین ارتباط و پیوستگی علوم مختلف است.

بنیان نگرش میان رشته ای عبارت است از: جست و جوی معنا و روابط درونی دانش ها ، پرورش رویکرد گفتمانی ، فرصت سازی برای گفت و گوی علوم و حوزه های یادگیری ، تلاش برای رسیدن به یکپارچگی ، همصدایی و وحدت علوم. در بخش دوم برنامه سخنران اصلي نشست ، جناب آقای دکتر فریدون جنیدی سخنراني خود را اراده نمودند: بنده قصد داشتم به دليل صداي رسا و قد بلند وارد ارتش شوم اما وقتي در دوره سربازي به عنوان معلم ابتدايي يكي از روستاهاي خراسان وارد كلاس درس شدم، تغيير موضع داده و عاشقانه تا به امروز به تعليم و تربيت فرزندان اين مرز و بوم پرداختم.

نزديك به چهل سال است كه درباره متون ادبي به ويژه علوم ايراني دوره هاي گذشته تحقيق و مطالعه مي كنم كه حاصل آن در كتابي به نام داستان ايراني گردآوري شده است. بسياري از دستاورد هاي ايرانيان با تغيير در واژگان ، مجددا با نام هاي برساخته غربي به ايران برگشته كه به دليل آشنا نبودن فرزندان ما تمامي موارد به عنوان علوم غربي قلمداد شده است. در حالي كه ايرانيان جامع علوم زمان خود بوده و در تمامي حوزه هاي يادگيري سرآمد زمان خود بوده اند و اين موضوع را مي توان با مطالعه علوم مخلف درك كرد. دانشمندان بزرگي چون فارابي ، رازي ، ابن سينا ، خيام، مولوي، خواجه نصير، ملاصدرا و بسياري ديگر از جمله افرادي بودند كه از طريق ادبيات بر علوم زمان خود مسلط بوده اند.

 بنابراين وقت آن رسيده است كه براي ارتقاي فرهنگ ديني و ملي خودمان به موضوع با اهميت ميان رشته اي بودن ادبيات به طور جدي بپردازيم. دکتر جنیدی در ادامه به بيان نکات ارزنده ای درباره ریشه شناسی واژگان فارسی، به تاثیر پذیری دانشمندان ، فلاسفه و محققان جهان از تالیفات علمی و ادبی ایرانیان پرداختند. همچنین مباحثی را درباره مطالعه تطبیقی علوم مختلف از جمله ریاضی ، طب، ادبیات و زبان شناسی و تاثیر متقابل آنها ارائه نمودند. ايشان با عبارت زیر سخنان خود را آغاز و به پایان رساندند: د ریچه های قلب خود را به روی فرزندان و دانش آموزان خود بگشایید که عاشقی رمز معلمی است.

 در بخش سوم ، با حضور مدیر محترم واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی دفترتالیف، جناب آقای دکترقاسم پور و چند تن از مولفان کتاب های تازه نگاشت فارسی دهم، آقای دکتر اکبری شلدره و خانم شهناز عبادتی ، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. گفت و گوی این بخش، بر مینای شیوه ارزشیابی مستمر و پایانی ، شیوه های تدریس و چگونگی تحلیل متون در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری شکل گرفت. آقای دکتر قاسم پور ، درباره رویکرد حاکم بر تالیف کتابهای درسی به چهار عنصر مهم اشاره نمودند: 1-توالی 2- استمرار 3- وسعت 4- جامعیت. سپس ضمن استقبال از نظرات و پیشنهادهای سازنده و موثر همکاران، دبیران و مدرسان ارجمند، همه حاضران را برای مشارکت در جلسات اعتباربخشی کتاب های فارسی پایه یازدهم، ترغیب نمودند. همکاران و دبيران علاقه مند می توانند با حضور در نشست های علمی - تخصصی گروه ادبیات فارسی دفتر تالیف در تعیین محتوا و بهبود بخشی به فرآیند گزینش متون موثر واقع شوند. نشست های مذکور در هفته نخست هر ماه با حضور سخنرانان مدعو ، معلمان و گروه مولفان کتابهای درسی برگزار می شود.

بازگشت به ليست اخبار