رسانه ها و محیطهای آموزشی - یادگیری(96/06/26)
نويسنده : محمد حسن امیر تیموری

 معرفی کتاب:

شرح :
این کتاب برای دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «تولیدمواد آموزشی» به ارزش 2 واحد تدوین شده است.
چكيده :
در رویکردهای نوین به فرایند آموزش ــ یادگیری، فعالیتهای آموزشی معلمان از ارائه یک‌سویه اطلاعات به شاگردان، به فراهم‌سازی محیطهای مناسب برای تسهیل یادگیری آنان تغییر کرده است. رسانه‌های آموزشی- یادگیری، وسیله‌هایی برای برقراری ارتباط‌اند که نقشی اساسی در تبادل آراء و اطلاعات بین یادگیرندگان و معلمان، یادگیرندگان با یکدیگر و یادگیرندگان با محتوای درس ایفا می‌کنند. در این راستا، کتاب حاضر در دستیابی به هدف «فراهم‌سازی زمینه شکل‌گیری شناخت، توانایی و علاقه در زمینه طراحی و تولید، انتخاب و کاربرد رسانه‌های آموزشی ــ یادگیری»، مددکار معلمان، استادان و سایر علاقه‌مندان به مسائل مربوط به رسانه‌هاست.
فهرست :
مقدمه
فصل اول: کلیات
فصل دوم: رسانه‌های دیداری
فصل سوم: رسانه‌های شنیداری
فصل چهارم: رسانه‌های دیداری شنیداری
فصل پنجم: رسانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
فصل ششم: رسانه‌های چندحسی
فصل هفتم: انتخاب و تولید رسانه‌ها
سخن پایانی، آینده رسانه‌های آموزشی- یادگیری

شوق یادگیری(96/06/26)
نويسنده: دکتر حسن مظاهری

 معرفی کتاب:

هدف این کتاب، تشریح ابعاد گوناگون آموزش و پرورش پیش ازدبستان و تببین دلایل ضرورت حضور کودکان در این دوره تحصیلی و ترغیب خانواده­ ها و مسئولان نظام آموزشی بر توجه به مساله پیش ­دبستانی است. در این کتاب علاوه بر ارائه تاریخچه­ ای از آموزش و پرورش پیش ­از دبستان در دنیا و ایران، اشاره­ ای نیز بر برنامه­ درسی و آموزشی ده کشور دنیا و جمهوری­ اسلامی­ ایران در این دوره شده است. در ادامه ضمن تبیین دو الگوی آموزشی خلاقیت­ گرا و رشدگرا و الگوی برنامه ­ریزی چندبُعدی مرتبط با این دوره، به دیدگاه اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوره پیش­ از­دبستان بویژه در مولفه­ های ماموریت این دوره، اهداف، اصول­ حاکم، نقش­ خانواده و ­محیط در یادگیری کودکان پرداخته شده است. بر روی مولفه­ هایی همچون نقش دوره پیش­ از­دبستان در آینده تحصیلی کودکان، نقش بازی و محیط در یادگیری، مشارکت خانواده ­­ها در اجرای این دوره و موارد اساسی این دوره تاکید خاصی شده ­است.

طراحي آموزش‌هاي مبتني بر وب(96/04/25)
نويسندگان: دكترمحمد علي رستمي‌نژاد، دكتراسماعيل زارعي‌زواركي، دكترناصر مزيني

 معرفی کتاب:

اين كتاب در سه بخش طراحي، توسعه و مديريت و ارزش‌يابي و در ده فصل تدوين شده است. عناوين فصل‌ها به شرح زير است:
طراحي
فصل اول: مقدمه‌اي بر آموزش مبتني بر وب؛
فصل دوم: وب 2 و طراحي آموزشي براي يادگيري هميارانه الكترونيكي؛
فصل سوم: طراحي انگيزشي محيط‌هاي يادگيري مبتني بر وب؛
فصل چهارم: طراح يادگيري الكترونيكي براي يادگيرندگان با نيازهاي ويژه؛
فصل پنجم: اصول طراحي محتواي الكترونيكي چند رسانه‌اي؛
توليد محتوا و توسعه سامانه‎ها
فصل ششم: توليد محتواي الكترونيكي براي آموزش مبتني بر وب؛
فصل هفتم: توسعه سيستم‌هاي آموزش مبتني بر وب هوشمند؛
فصل هشتم: سامانه مديريت يادگيري و كلاس مجازي؛
مديريت و ارزش‌يابي
فصل نهم: مديريت و پشتيباني آموزش مبتني بر وب؛
فصل دهم: ارزش‌يابي و بازنگري دوره‌هاي آموزشي مبتني بر وب.
اين كتاب در 261 صفحه از سوي انتشارات دانشگاه بيرجند منتشر شد.

تكنولوژي آموزشي پيشرفته(96/04/18)
نويسندگان: دكترداريوش نوروزي، دكترالهه ولايتي، دكترمحمدرضا وحداني‌اسدي

 معرفی کتاب:

اين كتاب از سوي انتشارات سمت در پنج بخش و بيست‌ودو فصل تدوين شده است:
بخش اول: كليات
فصل يك: تعريف تكنولوژي آموزشي
فصل دو: تاريخچه، تكنولوژي و طراحي آموزشي
فصل سه: معرفت‌شناسي در تكنولوژي و طراحي آموزشي
فصل چهار: ارتباطات و تكنولوژي آموزشي
بخش دوم: نظريه‌ها و الگوهاي طراحي آموزشي
فصل پنج: طراحي آموزشي چيست؟
فصل شش: نظريه‌هاي يادگيري و طراحي آموزشي
فصل هفت: طراحي انگيزه‌هاي آموزش
فصل هشت: ارزشيابي در طراحي آموزشي
فصل نه: اجرا و مديريت پروژه‌هاي طراحي آموزشي
بخش سوم: راهبردهاي يادگيري
فصل ده: يادگيري تلفيقي
فصل يازده: يادگيري انعطاف‌پذير
فصل دوازده: يادگيري از راه دور
بخش چهارم: تكنولوژي در آموزش
فصل سيزده: چندرسانه‌اي‌هاي آموزشي
فصل چهارده: شبيه‌سازي‌هاي آموزشي
فصل پانزده: بازي‌هاي رايانه‌اي آموزشي
فصل شانزده: بهبود عملكرد انساني
فصل هفده: تكنولوژي آموزشي و آموزش ويژه
بخش پنج: آموزش الكترونيكي
فصل هجده: كليات يادگيري الكترونيكي
فصل نوزده: وب 2
فصل بيست: طراحي يادگيري الكترونيكي مبتني بر وب
فصل بيست‌ويك: كلاس درس مجازي
فصل بيست‌ودوم: پژوهش در تكنولوژي آموزشي

آنچه كه مدرسه را به يك سازمان يادگيرنده تبديل مي‌كند(96/04/10)
نويسندگان: ماركوكولز، لوييس استول
مترجمان: دكترعباس خورشيدي، ندا فدايي، حميد علي‌اكبري

 معرفی کتاب:

عباس خورشيدي، ندا فدايي و حميد علي‌اكبري، كتاب كولز و استول را با نام «آنچه كه مدرسه را به يك سازمان يادگيرنده تبديل مي‌كند» به فارسي برگرداندند. جهاد دانشگاهي اين كتاب را منتشر كرد.

سواد؛ از نظريه تا عمل(96/04/03)
نويسنده: برايان و. استريت
مترجم: مهسا شيخان

 معرفی کتاب:

اين كتاب ارتباط سواد را با عقلانيت و زبان‌شناسي بررسي و دو الگوي سواد مستقل و ايدئولوژيك را معرفي مي‌كند. پژوهشكدۀ مطالعات فرهنگي و اجتماعي كتاب مذكور را منتشر كرد.

كودك جهان؛ تحصيلات جهاني مونته‌سوري براي سنين 3 تا 12سال(96/03/16)
نويسنده: سوزان ميكلين استيونسون
مترجمان: آزاده ابوطالبي شكور، سينا شيرازي

 معرفی کتاب:

اين كتاب از سوي انتشارات رشد نشر يافت. در اين اثر استيونسون مي‌كوشد خواننده را با روش آموزشي مونته‌سوري آشنا كند.

   يادگيري زندگي با هم (96/02/27)
نويسندگان: كارگروه تخصصي شبكه جهاني مذاهب براي كودكان
مترجمان: دكترخديجه ابوالمعالي، دكتراميرمسعود رستمي، دكترافسانه بوستان

 معرفی کتاب:

اين كتاب كه با همكاري سازمان يونسكو و يونيسف طراحي و توسط نشرعلم منتشر شده؛ در پي آن است تا براي پرورش خوي احترام به افراد با فرهنگ‌ها و مذهب‌هاي مختلف، صلح‌وآشتي و تفكر انتقادي راهكار ارائه دهد.

   نظام علمي آموزشي پرورش‌مآل (96/02/23)
نويسنده: حجت‌الاسلام علي‌اكبر رشاد

 معرفی کتاب:

اين كتاب طرحي براي تحول بنيادين حوزه براساس نظريۀ آموزش پرورش‌مآل ارائه مي‌دهد. نظام علمي و آموزشي پرورش‌مآل، دستگاه تعليماتي و تربيتي‌اي است فطرت‌بنياد، استعدادمحور، جامع‌نگر و جامعه‌گرا كه بر پروردن استعدادهاي فطري گونه‌گون متربيان، با نقش‌آفريني فعال خود آنان تمركز دارد. برآيند اين نظام به فعليت درآمدن قوا و قابليت‌هاي ذاتي افراد تحت تربيت، شكل‌گيري ملكات پايدار علمي و عملي در وجود آنان و فراهم‌آمدن توانايي‌هاي معنوي، معرفتي و مهارتي لازم، معطوف به نيازهاي جامعه اسلامي است.
در بخش اول، فهرستي از فرصت‌ها و تهديدهاي پيش روي حوزه و دين‌پژوهي و تبيين دين در عصر حاضر ارائه شده است.
بخش دوم كتاب تبيين سه رويكرد موجود كه عبارت است از متجمد سنتي‌انديش، متجدد نوگرا، و مجدد نوانديش را در زمينه مقابله با تهديدها و مواجهه با فرصت‌ها، خاصه مسئله مهم تحول حوزه بر عهده گرفته است.
بخش سوم اثر به تبيين اجمالي نظريه آموزش پرورش‌مآل مي پردازد كه مبناي نظام علمي پيشنهادي راقم است.
بخش چهارم كه بخش اصلي و محوري اثر را تشكيل مي‌دهد، ضمن تبيين بايستگي و بايسته‌هاي تأمين نصاب مطلوب در زمينه اركان سه‌گانه نهاد حوزه، ابعاد چهارگانه معرفتي، معنوي، مهارتي و هويتي و عرصه‌هاي ده‌گانه ذيل آن‌ها را مشخص كرده و نصاب‌هاي لازم را براي تربيت طلبه طراز بيان داشته است.
در بخش پنجم كتاب، طي يك مطالعه تحليلي راجع به تاريخ معماري مدارس علميه، گونه‌شناسي بناي مدارس، مطابق الگوهاي اجراشده و تطورات آن در طول تاريخ، ضمن شرح عناصر معماري سنتي حوزه، مختصات و رمز و رازهاي نهفته در اركان معماري حوزه بيان شده و براساس ظرائف و طرائف تعبيه شده در فضا و كالبد مدارس، نشان داده شده كه ركن سخت‌افزاري حوزوي قديم نقش بي‌بديلي را در تأمين اهداف و رسالت حوزه‌ها ايفا مي‌كرده است.
چاپ اول اين كتاب طي سال 1396 در 316 صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي روانه بازار نشر شد.

   هويت‌ديني برنامه‌درسي (96/01/19)
نويسنده: دكترحسن ملكي

 معرفی کتاب:

فصل‌بندي كتاب مذكور به شرح زير است:
فصل اول: فطرت، مبناي علوم انساني؛
فصل دوم: رويكرد قرآني به برنامه درسي معنوي؛
فصل سوم: ديدگاه فطري معنوي در برنامه درسي
فصل چهارم: فطرت، كودك و برنامه درسي
فصل پنجم: جايگاه هدف در برنامه درسي فطري و معنوي
فصل ششم: الگوي برنامه‌ريزي درسي فطرت‌محور
فصل هفتم: نقد ديدگاه پست‌مدرنيسم در برنامه درسي با شاخص‌هاي مباني فلسفي تربيت اسلامي
اين كتاب از سوي نشر آييژ در سال 1396 منتشر مي‌شود.

   مفاهيم كليدي در مطالعات برنامه‌درسي (95/12/24)
نويسنده: كولين جي‌ مارش
مترجمان: دكترمصطفي قادري، دكترسلام يعقوبي، سه ركاو احمدي

 معرفی کتاب:

مترجمان ويرايش سوم اين كتاب را به‌فارسي برگرداندند و انتشارات يادوارۀ آن را چاپ كرد. اين كتاب امكان مطالعۀ تطبيقي وضعيت اجرا و تغيير برنامۀ درسي را مهيا مي‌كند.

   سرمشق‌هاي نظريۀ برنامۀ درسي (95/12/11)
نويسنده: آرتور.ك. اليس
مترجمان: دكترغلامرضا يادگارزاده، دكترجمال سليمي

 معرفی کتاب:

استاد تعليم‌وتربيتِ دانشگاه سياتل در اين كتاب مي‌كوشد تا مدل‌هاي برنامۀ درسي را در سه طبقۀ يادگيرنده‌محور، جامعه‌محور و دانش‌محور بررسي كند. انتشارات نور علم اين كتاب را چاپ كرد.

   مباني طراحي‌آموزشي(95/11/25)
مولفان: دكترداريوش نوروزي، دكترسيدعباس رضوي

 معرفی کتاب:

اين كتاب مباحث اصلي و كلي در طراحي آموزشي يا مباني آن را ارائه مي‌دهد. بامطالعه اين كتاب شما با طراحي آموزشي بيشتر آشنا شده و جغرافياي علمي آن را بهتر درك مي‌كنيد. اين كتاب به‌طور تخصصي شمارا براي طراحي آموزشي بر اساس الگوي خاص آماده نمي‌كند، ليكن معرفي و طرح الگوهاي طراحي آموزشي فرايند و عناصر طراحي آموزشي را براي شما به شيوه‌هاي مختلف به‌تصوير مي‌كشد. از سوي ديگر به سبب طرح مباحث نوين در آموزش ازجمله يادگيري الكترونيكي، اين كتاب مي‌كوشد مباحثي سودمند در اين زمينه تدارك ببيند. پس از مطالعه اين كتاب شما خواهيد توانست با مفاهيم اساسي، جايگاه، سير تاريخي، عناصر، فرايند و الگوهاي طراحي آموزشي آشنا شويد و از آن‌ها در طراحي آموزشي استفاده كنيد. بي‌شك تسلط در طراحي آموزشي نيازمند مطالعه كتاب‌هايي بيشتر است كه مباحث اين كتاب را به‌طور تخصصي موردبحث قرار ‌دهد.
انتشارات سمت چاپ اول اين كتاب را سال 1390 روانه بازار نشر كرد.

   طراحي آموزشي؛ مباني، رويكردها و كاربردها(95/11/25)
مولف: دكترهاشم فردانش

 معرفی کتاب:

انتشار آثار متعدد و متنوع درباره طراحي آموزشي طي چند سال اخير، نويستده را بر آن داشت تا در اثر حاضر مباني، رويكردها، و برخي كاربردهاي اين مبحث را كه از منظري كانون مباحث تكنولوژي آموزشي را تشكيل مي‌دهد در معرض ديد و نظر صاحب‌نظران و علاقه‌مندان قرار دهد. وجود رويكردهاي سيستمي و سازنده‌گرايانه در مباحث طراحي آموزشي و عدم‌تفكيك و تميز بين آن‌ها در برخي آثار منتشر شده، و تركيب و تلفيق اين رويكردها كه مباني معرفت‌شناختي متمايز و متضاد دارند در برخي ديگر از آثار منتشر شده، و پافشاري و تأكيد و تكرار برخي سوءبرداشت‌ها از طرف برخي نويسندگان ضرورت پرداختن به اين مباحث را ضروري‌تر ساخت. طرح عناويني مانند نظام‌هاي بهبود عملكرد انساني، نظام‌هاي پشتيباني عملكرد الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي، و بسياري عناوين ديگر كه از زيرمجموعه مباحث تكنولوژي آموزشي و طراحي آموزشي است نيز در اين اثر مورد بحث و بررسي قرارگرفته است.
انتشارات سمت چاپ اول اين كتاب را در 287 صفحه طي سال 1395 به قيمت 10000تومان روانه بازار كرد.

   معنويت در رهبري آموزشي(95/11/11)
نويسنده: پل هوستون
مترجمان: دكترعبدالمحمد طاهري، بهاره كوهمره‌حسيني

 معرفی کتاب:

اين كتاب كه براي معلمان و مديران قابل بهره‌مندي است، توسط انتشارات آواي‌نور در سال 1395 روانۀ بازار نشر شد.

   آموزش رياضيات در هفت كشور(95/11/10)
تاليف: National Center for Education Statistics
مترجمان: مهرداد اصفهاني، سيدمسعود حاجي‌سيدحسيني‌فرد، محرم نقي‌زاده

 معرفی کتاب:

اين كتاب حاصل پژوهش تطبيقي و بين‌المللي در فرهنگ آموزش رياضي در كشورهاي ژاپن، آلمان و آمريكاست. نتايج اين پژوهش تفاوت‌هاي آموزش رياضي را در كشورهاي مختلف جهان به خوبي نشان مي‌دهد و ريشه‌هاي موفقيت و ناكاميابي آن‌ها را به طور مقايسه‌اي تبيين‌مي‌كند. داده‌هاي پژوهش مبتني بر تجزيه و تحليل كلاس‌هاي درس رياضي در سه كشور يادشده است. انتشارات مرآت چاپ اول اين اثر 192 صفحه‌اي را همراه با يك لوح فشرده در سال 1394 به قيمت 15000 تومان در اختيار فعالان عرصه تعليم و تربيت قرار داد.

 
صفحات : [1] 2 3 4 5 6 7