سواد؛ از نظريه تا عمل(96/04/03)
نويسنده: برايان و. استريت
مترجم: مهسا شيخان

 معرفی کتاب:

اين كتاب ارتباط سواد را با عقلانيت و زبان‌شناسي بررسي و دو الگوي سواد مستقل و ايدئولوژيك را معرفي مي‌كند. پژوهشكدۀ مطالعات فرهنگي و اجتماعي كتاب مذكور را منتشر كرد.

كودك جهان؛ تحصيلات جهاني مونته‌سوري براي سنين 3 تا 12سال(96/03/16)
نويسنده: سوزان ميكلين استيونسون
مترجمان: آزاده ابوطالبي شكور، سينا شيرازي

 معرفی کتاب:

اين كتاب از سوي انتشارات رشد نشر يافت. در اين اثر استيونسون مي‌كوشد خواننده را با روش آموزشي مونته‌سوري آشنا كند.

   يادگيري زندگي با هم (96/02/27)
نويسندگان: كارگروه تخصصي شبكه جهاني مذاهب براي كودكان
مترجمان: دكترخديجه ابوالمعالي، دكتراميرمسعود رستمي، دكترافسانه بوستان

 معرفی کتاب:

اين كتاب كه با همكاري سازمان يونسكو و يونيسف طراحي و توسط نشرعلم منتشر شده؛ در پي آن است تا براي پرورش خوي احترام به افراد با فرهنگ‌ها و مذهب‌هاي مختلف، صلح‌وآشتي و تفكر انتقادي راهكار ارائه دهد.

   نظام علمي آموزشي پرورش‌مآل (96/02/23)
نويسنده: حجت‌الاسلام علي‌اكبر رشاد

 معرفی کتاب:

اين كتاب طرحي براي تحول بنيادين حوزه براساس نظريۀ آموزش پرورش‌مآل ارائه مي‌دهد. نظام علمي و آموزشي پرورش‌مآل، دستگاه تعليماتي و تربيتي‌اي است فطرت‌بنياد، استعدادمحور، جامع‌نگر و جامعه‌گرا كه بر پروردن استعدادهاي فطري گونه‌گون متربيان، با نقش‌آفريني فعال خود آنان تمركز دارد. برآيند اين نظام به فعليت درآمدن قوا و قابليت‌هاي ذاتي افراد تحت تربيت، شكل‌گيري ملكات پايدار علمي و عملي در وجود آنان و فراهم‌آمدن توانايي‌هاي معنوي، معرفتي و مهارتي لازم، معطوف به نيازهاي جامعه اسلامي است.
در بخش اول، فهرستي از فرصت‌ها و تهديدهاي پيش روي حوزه و دين‌پژوهي و تبيين دين در عصر حاضر ارائه شده است.
بخش دوم كتاب تبيين سه رويكرد موجود كه عبارت است از متجمد سنتي‌انديش، متجدد نوگرا، و مجدد نوانديش را در زمينه مقابله با تهديدها و مواجهه با فرصت‌ها، خاصه مسئله مهم تحول حوزه بر عهده گرفته است.
بخش سوم اثر به تبيين اجمالي نظريه آموزش پرورش‌مآل مي پردازد كه مبناي نظام علمي پيشنهادي راقم است.
بخش چهارم كه بخش اصلي و محوري اثر را تشكيل مي‌دهد، ضمن تبيين بايستگي و بايسته‌هاي تأمين نصاب مطلوب در زمينه اركان سه‌گانه نهاد حوزه، ابعاد چهارگانه معرفتي، معنوي، مهارتي و هويتي و عرصه‌هاي ده‌گانه ذيل آن‌ها را مشخص كرده و نصاب‌هاي لازم را براي تربيت طلبه طراز بيان داشته است.
در بخش پنجم كتاب، طي يك مطالعه تحليلي راجع به تاريخ معماري مدارس علميه، گونه‌شناسي بناي مدارس، مطابق الگوهاي اجراشده و تطورات آن در طول تاريخ، ضمن شرح عناصر معماري سنتي حوزه، مختصات و رمز و رازهاي نهفته در اركان معماري حوزه بيان شده و براساس ظرائف و طرائف تعبيه شده در فضا و كالبد مدارس، نشان داده شده كه ركن سخت‌افزاري حوزوي قديم نقش بي‌بديلي را در تأمين اهداف و رسالت حوزه‌ها ايفا مي‌كرده است.
چاپ اول اين كتاب طي سال 1396 در 316 صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي روانه بازار نشر شد.

   هويت‌ديني برنامه‌درسي (96/01/19)
نويسنده: دكترحسن ملكي

 معرفی کتاب:

فصل‌بندي كتاب مذكور به شرح زير است:
فصل اول: فطرت، مبناي علوم انساني؛
فصل دوم: رويكرد قرآني به برنامه درسي معنوي؛
فصل سوم: ديدگاه فطري معنوي در برنامه درسي
فصل چهارم: فطرت، كودك و برنامه درسي
فصل پنجم: جايگاه هدف در برنامه درسي فطري و معنوي
فصل ششم: الگوي برنامه‌ريزي درسي فطرت‌محور
فصل هفتم: نقد ديدگاه پست‌مدرنيسم در برنامه درسي با شاخص‌هاي مباني فلسفي تربيت اسلامي
اين كتاب از سوي نشر آييژ در سال 1396 منتشر مي‌شود.

   مفاهيم كليدي در مطالعات برنامه‌درسي (95/12/24)
نويسنده: كولين جي‌ مارش
مترجمان: دكترمصطفي قادري، دكترسلام يعقوبي، سه ركاو احمدي

 معرفی کتاب:

مترجمان ويرايش سوم اين كتاب را به‌فارسي برگرداندند و انتشارات يادوارۀ آن را چاپ كرد. اين كتاب امكان مطالعۀ تطبيقي وضعيت اجرا و تغيير برنامۀ درسي را مهيا مي‌كند.

  آموزش براي اهداف توسعه پايدار(95/12/23)

 معرفی کتاب:

مطالعه اين كتاب كه توسط يونسكو به‌تازگي منتشر شده، به فعالان حوزه آموزش پيشنهاد مي‌شود. برای مشاهده این کتاب اینجا کلیک نمایید.

   سرمشق‌هاي نظريۀ برنامۀ درسي (95/12/11)
نويسنده: آرتور.ك. اليس
مترجمان: دكترغلامرضا يادگارزاده، دكترجمال سليمي

 معرفی کتاب:

استاد تعليم‌وتربيتِ دانشگاه سياتل در اين كتاب مي‌كوشد تا مدل‌هاي برنامۀ درسي را در سه طبقۀ يادگيرنده‌محور، جامعه‌محور و دانش‌محور بررسي كند. انتشارات نور علم اين كتاب را چاپ كرد.

   مباني طراحي‌آموزشي(95/11/25)
مولفان: دكترداريوش نوروزي، دكترسيدعباس رضوي

 معرفی کتاب:

اين كتاب مباحث اصلي و كلي در طراحي آموزشي يا مباني آن را ارائه مي‌دهد. بامطالعه اين كتاب شما با طراحي آموزشي بيشتر آشنا شده و جغرافياي علمي آن را بهتر درك مي‌كنيد. اين كتاب به‌طور تخصصي شمارا براي طراحي آموزشي بر اساس الگوي خاص آماده نمي‌كند، ليكن معرفي و طرح الگوهاي طراحي آموزشي فرايند و عناصر طراحي آموزشي را براي شما به شيوه‌هاي مختلف به‌تصوير مي‌كشد. از سوي ديگر به سبب طرح مباحث نوين در آموزش ازجمله يادگيري الكترونيكي، اين كتاب مي‌كوشد مباحثي سودمند در اين زمينه تدارك ببيند. پس از مطالعه اين كتاب شما خواهيد توانست با مفاهيم اساسي، جايگاه، سير تاريخي، عناصر، فرايند و الگوهاي طراحي آموزشي آشنا شويد و از آن‌ها در طراحي آموزشي استفاده كنيد. بي‌شك تسلط در طراحي آموزشي نيازمند مطالعه كتاب‌هايي بيشتر است كه مباحث اين كتاب را به‌طور تخصصي موردبحث قرار ‌دهد.
انتشارات سمت چاپ اول اين كتاب را سال 1390 روانه بازار نشر كرد.

   طراحي آموزشي؛ مباني، رويكردها و كاربردها(95/11/25)
مولف: دكترهاشم فردانش

 معرفی کتاب:

انتشار آثار متعدد و متنوع درباره طراحي آموزشي طي چند سال اخير، نويستده را بر آن داشت تا در اثر حاضر مباني، رويكردها، و برخي كاربردهاي اين مبحث را كه از منظري كانون مباحث تكنولوژي آموزشي را تشكيل مي‌دهد در معرض ديد و نظر صاحب‌نظران و علاقه‌مندان قرار دهد. وجود رويكردهاي سيستمي و سازنده‌گرايانه در مباحث طراحي آموزشي و عدم‌تفكيك و تميز بين آن‌ها در برخي آثار منتشر شده، و تركيب و تلفيق اين رويكردها كه مباني معرفت‌شناختي متمايز و متضاد دارند در برخي ديگر از آثار منتشر شده، و پافشاري و تأكيد و تكرار برخي سوءبرداشت‌ها از طرف برخي نويسندگان ضرورت پرداختن به اين مباحث را ضروري‌تر ساخت. طرح عناويني مانند نظام‌هاي بهبود عملكرد انساني، نظام‌هاي پشتيباني عملكرد الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي، و بسياري عناوين ديگر كه از زيرمجموعه مباحث تكنولوژي آموزشي و طراحي آموزشي است نيز در اين اثر مورد بحث و بررسي قرارگرفته است.
انتشارات سمت چاپ اول اين كتاب را در 287 صفحه طي سال 1395 به قيمت 10000تومان روانه بازار كرد.

   معنويت در رهبري آموزشي(95/11/11)
نويسنده: پل هوستون
مترجمان: دكترعبدالمحمد طاهري، بهاره كوهمره‌حسيني

 معرفی کتاب:

اين كتاب كه براي معلمان و مديران قابل بهره‌مندي است، توسط انتشارات آواي‌نور در سال 1395 روانۀ بازار نشر شد.

   آموزش رياضيات در هفت كشور(95/11/10)
تاليف: National Center for Education Statistics
مترجمان: مهرداد اصفهاني، سيدمسعود حاجي‌سيدحسيني‌فرد، محرم نقي‌زاده

 معرفی کتاب:

اين كتاب حاصل پژوهش تطبيقي و بين‌المللي در فرهنگ آموزش رياضي در كشورهاي ژاپن، آلمان و آمريكاست. نتايج اين پژوهش تفاوت‌هاي آموزش رياضي را در كشورهاي مختلف جهان به خوبي نشان مي‌دهد و ريشه‌هاي موفقيت و ناكاميابي آن‌ها را به طور مقايسه‌اي تبيين‌مي‌كند. داده‌هاي پژوهش مبتني بر تجزيه و تحليل كلاس‌هاي درس رياضي در سه كشور يادشده است. انتشارات مرآت چاپ اول اين اثر 192 صفحه‌اي را همراه با يك لوح فشرده در سال 1394 به قيمت 15000 تومان در اختيار فعالان عرصه تعليم و تربيت قرار داد.

   راهنماي كدگذاري براي پژوهشگران كيفي(95/11/05)
نويسنده: جاني سالدنا
مترجم: دكترعبدالله گيويان

 معرفی کتاب:

اين كتاب از بهترين كتاب‌هايي است كه تا اين تاريخ در تجزيه‌وتحليل داده‌هاي كيفي در ايران ترجمه شده است. كتاب از مراحل اوليه كدگذاري آغاز و به گزارش‌نويسي ختم مي‌شود. حسن كتاب در سادگي، طرح نمونه‌ها و مثال‌هايش است. انتشارات علمي و فرهنگي چاپ اول اين كتاب را در سال 1395 روانه بازارنشر كرد.

   گفت‌وگو براي همه(95/11/03)
نويسنده: ابوالحسن قندهاري

 معرفی کتاب:

كتاب با گفت و گو چيست؟ آغاز مي شود. به واژه گفت و گو در فرهنگ ما و واژه  dialogue   در فرهنگ غرب اشاره و منظور از گفت و گو در اين كتاب تشريح شده است. در پبش گفتار اين كتاب آمده است گفت و گو يك ابزار يادگيري جمعي و هنر با هم انديشيدن است. ديويد بوهم معتقد است هدف گفت و گو آشكار ساختن بي ربطي هاي موجود در افكار ماست. در گفت و گو افراد در افكار خود با بهره برداري از افكار ديگران به كاوش مي پردازند. در گفت و گو هيچ كس به دنبال پيروزي نيست. اگر كار درست انجام گيرد همه پيروزند. در گفت و گو افراد در جبهه مقابل يكديگر قرار ندارند. گفت و گو هدفمند است و با جدال و بحث متفاوت است. در گفت و گو هيچ طرفي با اين فرض شروع نمي كند كه همه حقيقت نزد اوست. گفت و گو به حرف آوردن ديگران است نه ساكت كردن ان‌ها. افرادي كه وارد گفت و گو مي شوند بايد بتوانند تفكر خود را كنار بگذارند و مهم تر از همه بتوانند خود را با ذهنيت هايشان يكي ندانند و اگر ذهنيتشان اشتباه بود ان را با فروريختن خودشان يكي ندانند.
در بحث همگرايي مطرح است و در گفت  و گو واگرايي. شركت كنندگان در بحث سعي مي كنند نكات مشترك را پيدا كنند و در نهايت به جمعبندي و نتيجه گيري و تصميم و محتملا به اجرا برسند. در گفت و گو ابتدا موضوعي كه مورد توجه جمع است مطرح و ديدگاههاي مختلف در مورد آن ارائه مي شود.  در گفت و گو مقصد آن نيست كه به طور حتم همه اشتراك نظر داشته باشند.
در ادامه نويسنده  به تفصيل چهار اصل گفت و گو را برمي شمرد:
1- گوش دادن: قلب گفت و گو ظرفيت ساده اما عميق گوش دادن است؛ هنر پرورش سكوت دروني. براي اينكه بتوانيم درست گوش دهيم لازم است پچ پچ هاي درون ذهنمان را خاموش كنيم.
2- احترام گزاردن: احترام يعني اينكه بدانيم كه ما و همه اطرافيانمنا يگانه و با ارزش هستيم. احترام در گفت و گو به حرف درآوردن ديگري است نه ساكت كردن او.
3- تعليق نمودن:تعليق يعني به تعويق انداختن اطمينان خود نسبت به آنچه فكر مي كنيم. تعليق به اين معناست كه نه آنچه فكر مي كنيم را سركوب كنيم و نه با اعتقاد يكجانبه از آن طرفداري كنيم.
 4- ابراز كردن: نظر خود را ابراز كردن، حرف خود را زدن شايد يكي از دشوارترين جنبه هاي گفت و گو باشد. هر كس بايد حرف دلش را بزند. از دل سخن گفتن موجب مي شود افراد انديشه هايشان را باز و بي باكانه ابراز كنند.

پس از طرح اصول گفت‌وگو نويسنده شش مهارت محوري در گفت و گو را مطرح مي كند كه عناوين آن به شرح زير است:
-        جويايي و كنجكاوي
-        جانبداري سازنده
-        ذهن باز و آمادگي پذيرش
-        پرهيز از شتاب
-        بر خويشتن خويش ناظر بودن
-        همدلي
فصل هاي ديگر كتاب به ظرف گفت و گو، ميدان هاي گفت و گو و زبان هاي مختلف گفت و گو اشاره مي كند.

   روان‌شناسي اجتماعي آموزش‌وپرورش(95/11/02)
مولف: اي. بيباد
مترجمان: دكتر حسين كارشكي، سيدنادر آزادصفت، علي سوري

 معرفی کتاب:
اين كتاب كه به مباحث حوزۀ روان‌شناسي كلاس درس مي‌پردازد، از سوي انتشارات آواي نور منتشر شد.

   ناسازه‌هاي گفتمان مدرسه(95/10/25)
نويسنده: محمد رضايي

 معرفی کتاب:
در مقدمه‌ اين كتاب نگاهي به هدف‌گذاري‌ها و آميختگي آموزش و پرورش با مباحث اخلاقي و ديني دارد. در تاريخ تغييرات فرهنگي سيستم آموزشي، به ايدئولوژيك شدن آن پس از انقلاب اسلامي مي‌پردازد. تحول نهادهاي تصميم‌گيرنده، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، توجه به امور تربيتي و پرورشي، مختصري از قوانين مصوب در باب اهداف و وظايف آموزش و پرورش و... از مباحث مطرح شده ‌است. پرسش اصلي اين كتاب اين است كه آيا آموزش‌هاي ايدئولوژيك در مدارس، توانسته‌ است اهداف خود را محقق كند و آيا بازتوليد آن بدون وقفه و نقصان در حال تداوم است؟ در اين مطالعه موردي چگونگي مواجه شدن دانش‌آموزان با اين ارزش‌ها بررسي شده‌است. در واقع اين‌ موضوع كه چرخه بازتوليد يك سيستم ارزشي و اخلاقي بدون وقفه در حال حركت است مورد ترديد و كند وكاو نويسنده قرار مي‌گيرد.
بخش عمده‌ كتاب دربرگيرنده‌ مباحث نظري است و به توضيح مفاهيم اختصاص دارد، روش جمع‌آوري داده‌ها مطالعه‌ي موردي و مصاحبه بيان شده‌است اما داده‌هاي زيادي از كار ميداني به چشم نمي‌خورد و بيشتر متن، آميخته با مفاهيم نظري است. چنان‌چه داده‌هاي مطالعهي موردي با فاصله‌ا‌ي كم‌تر از متن واقعي مصاحبه‌ها بيان مي‌شد امكان انطباق مفاهيم به‌كار رفته در بستر مورد نظر، يعني زندگي روزمره دانش‌آموزي، بيشتر فراهم بود. در واقع در كتاب، كمتر ردپايي از زندگي روزمره مي‌بينيم و بيشتر مباحث مربوط به مدارس، هدف‌گذاري‌ها و شيوه‌ برخورد دانش ‌آموزان با آن باز مي‌گردد.
در سه بخش آغازين به توضيح مفاهيم ايدئولوژي، هژموني و گفتمان مي‌پردازد و آرا نظريه پردازان دراين رابطه را شرح مي‌دهد. از جمله ايدئولوژي در ديدگاه ماركس، آلتوسر و بورديو را شرح داده و سپس گذار از ايدئولوژي به هژموني در ديدگاه گرامشي را بيان مي‌كند كه در هژموني نوعي رهبري تفكر و نيز رضايت و اقناع فكري در جانب طبقه‌ تحت سلطه وجود دارد. در نظريه‌ گرامشي، روشن‌فكران به‌عنوان نوعي طبقه اجتماعي حدواسط، كه نقش «توليدكننده‌ هژموني» يا «ضدهژموني» را ايفا مي‌كنند، مورد توجه‌اند.
بخش «افول ايدئولوژي و پيدايش نظريه‌هاي گفتماني مقاومت» به بحث هال در باب گفتمان ايدئولوژيك مي‌پردازد و سپس گذار به نظريه‌ گفتمان را شرح مي‌دهد كه در آن امكان مقاومت در برابر قدرت مركزي فراهم است، داراي پيچيدگي بيشتر است، در متن زندگي روزمره حضور دارد، اشكالي متفاوت دارد و از عواملي مختلف تأثير مي‌پذيرد. در اين بخش نيز آراي نظريه پردازان گفتمان و مقاومت بررسي مي‌شود از جمله: بحث قدرت و مقاومت فوكو.
در ادامه، در ارتباط با تلويزيون و مخاطبانش، منبع توليد و دريافت پيام را توضيح مي‌دهد. تنوع گفتماني، يعني گفتمان‌هاي متعدد، در هم تنيده و حتي متعارضي، مخاطبان را هدف قرار مي‌دهد و تنوع مخاطبان و موقعيت آن‌ها سبب دريافت‌هاي گوناگون از يك گفتمان مي‌شود. در اين بخش تحليل‌هاي هال و مورلي مورد توجه قرار دارد و در ادامه با توضيحاتي در باب زندگي روزمره، به محتواي بخش‌هاي بعدي كتاب نزديك مي‌شود؛ چرا كه عنوان كتاب نيز اين دو مفهوم، يعني گفتمان و زندگي روزمره را دربردارد. مقاومت در زندگي روزمره و نفوذ پراكنده‌ آن در سطوح و لايه‌هاي گوناگون، بر هم زننده‌ نظم مسلط و رسوخ كننده در گفتمان غالب است. چيزي كه در ديدگاه دوسرتو با اصطلاحات نظامي-چريكي توضيح داده مي‌شود.
در دو بخش بعد، كتاب به زمينه مطالعه وارد شده و مباحث نظري صرف پايان مي‌يابد. البته چنان‌كه گفته شد، آميختگي داده‌ها مفاهيم نظري تا پايان كتاب ادامه دارد. ابتدا، درباره‌ مقاومت از جانب دانش‌آموزان، برگرفته از مباحث نظري پيشين، صحبت مي‌كند. تفاوت معنا در سطح توليد پيام و دريافت آن‌، يعني آموزش‌هاي ايدئولوژيك مدرسه و رمزگشايي‌هاي دانش‌آموزان از آن پيام‌ها، از چهارچوب‌هاي نظري اصلي اين بخش است.
بخش پاياني باعنوان «چالش‌هاي باز توليد هژموني از طريق مدرسه»، شرح ناكامي سيستم آموزشي در بازتوليد سه گفتمان: موفقيت تحصيلي، انضباط و پرورش اخلاقي است و اين ناكامي را، هم از جانب متوليان و معلمان مدرسه با سياسي-مذهبي نكردن فضاي مدرسه و هم از جانب خانواده‌ها با تأكيد بر الويت دادنِ مدرسه به امور اخلاقي ملموس و وضعيت تحصيلي مي‌داند. اين امر به‌ويژه در مدارس دولتي كه گزينشي دقيق براي پذيرش دانش‌آموز ندارند؛ بيشتر ديده مي‌شود. در اين بخش به سرمايه‌ فرهنگي و مذهبي دانش‌آموزان و آموزش امور مذهبي و سياسي كه در خانواده كسب مي‌شود تأكيد شده تا نشان دهد تفاوت اطلاعات و باورهاي ديني و سياسي، برآمده از سرمايه‌هاي پيشين آن‌هاست و در مدرسه شكل نمي‌گيرد چرا كه مدرسه تا حدي زياد ناتوان از برآوردن چنين هدفي است.
انتشارات جامعه و فرهنگ طي سال 1387 چاپ اول اين كتاب را در 232 صفحه روانه بازار نشر كرد.

 
صفحات : [1] 2 3 4 5 6 7